منظور از موانعی که در بحث فرو بردن تمام سر در آب، مانع از باطل شدن روزه می گردد، چیست؟ (آیا چسب یا روغن هم مانع محسوب می شود؟)

منظور از موانعی که در بحث فرو بردن تمام سر در آب، مانع از باطل شدن روزه می گردد، چیست؟ (آیا چسب یا روغن هم مانع محسوب می شود؟)

پاسخ

  • امام، فاضل و مکارم: منظور از مانع این است که شخص سرش را در ظرفی مانند شیشه و مثل آن داخل کند و بعد ظرف را در آب فرو برد، که در این صورت روزه اش باطل نمی شود. اما اگر سرش را با چیزی مانند روغن آغشته کند، بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل می شود. [1]
  • خویی و نوری: منظور از مانع این است که شخص سرش را در ظرفی مانند شیشه و مثل آن داخل کند و بعد ظرف را در آب فرو برد، که در این صورت روزه اش باطل نمی شود. اما اگر سرش را با چیزی مانند روغن آغشته کند، مانع از باطل شدن روزه نمی شود.[2]
  • تبریزی و وحید: منظور از مانع این است که شخص سرش را در ظرفی مانند شیشه و مثل آن داخل کند و بعد ظرف را در آب فرو برد، که در این صورت روزه اش باطل نمی شود.[3]
  • سیستانی و شبیری: فرو بردن تمام سر در آب موجب باطل شدن روزه نمی شود.[4]
  • بهجت: یعنی مانع و حائل غلیظی دور سر را فرا گرفته یا چیزی که به سر آغشته می شود و مانع از رسیدن آب به سر می شود، که در این صورت روزه اش باطل نمی شود.[5]
  • صافی: یعنی اگر شخص داخل چیزی مانند زیردریایی که شبیه اتاق است و به بدن چسبیده نیست زیر آب برود، روزه اش باطل نمی شود.[6]

منابع:

  1. امام، فاضل و مکارم: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، م 31.
  2. خویی: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، المفطرات، الامر الخامس؛ نوری: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، م 31.
  3. تبریزی و وحید: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، المفطرات، الامر الخامس.
  4. سیستانی: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، م 31؛شبیری: رساله، م 1617.
  5. بهجت: رساله، م 1300.
  6. صافی: جامع الاحکام، ج 1، روزه، س 450.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS