مکان اعتکاف
40-اعتکاف تنها در مسجد صحيح است،بنابر اين اگر کسى در خانه خود يا در تکيه،يا حسينيه يا در حرم معتکف شود صحيح نيست و از مساجد نيز تنها در اين مساجد،اعتکاف صحيح است.
مسجد الحرام
مسجد النبى صلى الله عليه و آله
مسجد جامع کوفه
مسجد بصره (12)
و به قصد رجاء (يعنى به نيت مطلوب بودن و به اميد پاداش و ثواب) مىتوان در مسجد جامع هر شهر معتکف شد. (13)
41-در اين مسأله فرقى بين مردان و زنان نيست،بنابر اين اگر دختران و بانوان بخواهند معتکف شوند،بايد در يکى از همين مساجد باشد.
42-س:آيا اعتکاف در غير مساجد جامع،مثل نمازخانه دانشگاهها رجاءا اشکال دارد يا نه؟در صورت صحت،آيا احکام اعتکاف،از قبيل ترک محرمات جارى مىشود يا خير؟
آية الله خامنهاى:رجاءا اشکالى ندارد.
آية الله بهجت:ظاهرا جايز نيست و احکام اعتکاف را ندارد.
آية الله فاضل:اعتکاف در مسجد جامع رجاءا صحيح است و در غير از مساجد جامع جايز نيست.
آية الله سيستانى:مشروع نيست و احکام آن را ندارد.
آية الله مکارم:اعتکاف بايد فقط در مساجد جامع باشد و منظور از مسجد جامع مسجدى است که قشرهاى مختلف شهر در آن شرکت کنند.
آية الله تبريزى:اعتکاف بايد در مسجد جامع شهر باشد و اعتکاف در غير مساجد جامع صحيح نيست.
43-س:آيا انسان مىتواند نذر کند که در شهر ديگرى معتکف شود؟
آية الله تبريزى:مانعى ندارد،بايد روزهاش در آنجا صحيح باشد و نذر اعتکاف در شهر ديگر، نذر روزه نيست.
44-اگر در يک شهر،دو يا چند مسجد جامع وجود داشته باشد،در هر کدام که بخواهد مىتواند معتکف شود.
45-اگر جاى خاصى از مسجد را براى اعتکاف خود مشخص کند،چنين قصدى لغو است،و لازم نيستحتما در آنجا معتکف شود.
46-اگر معتکف جنب شود و با حال جنابت در مسجد بماند اعتکاف او باطل است.چون توقف او در مسجد،حرام است. (14) 47-اگر جاى شخص ديگرى را غصب کند،يا عمدا بر فرش غصبى بنشيند،هر چند گناه کرده است ولى اعتکافش باطل نيست (15) .
48-اگر کسى از روى فراموشى يا جهل به مسأله،بر فرش غصبى بنشيند،اعتکاف باطل نيست.
49-س:اگر جاى کسى را که معتکف بوده غصب کند،فرمودهاند اعتکاف او باطل است،حال اگر جاهل بود يا عامد بود و حال پشيمان شده و جاى خود را عوض کند،اعتکاف او صحيح استيا خير؟در صورت عمد آيا کفاره دارد يا خير؟آية الله بهجت:در فرض مذکور اعتکاف او صحيح است و در صورت بطلان کفاره ندارد.
آية الله خامنهاى:اعتکاف صحيح است و کفاره هم ندارد.
آية الله سيستانى:عمدا هم اگر باشد اعتکاف صحيح است.
آية الله فاضل:على اى حال اعتکاف صحيح است.
آية الله مکارم:اگر جاهل به موضوع باشد،اعتکافش صحيح است ولى اگر غصب بودن را مىدانسته و حکم اعتکاف را نمىدانسته،اعتکاف او صحيح نيست و توبه در اينجا مشکل را حل نمىکند.
آية الله تبريزى:چنانچه غافل بوده اعتکافش صحيح است و اگر جاهل متردد بوده يا عامد بوده اعتکافش صحيح نيست.لکن کفاره ندارد.
50-س:اگر کسى را که زودتر از او در مسجد رفته،بيرون کند و جايش را بگيرد،اعتکافش صحيح استيا نه؟
آية الله صافى گلپايگانى:بنابر احتياط،اعتکاف او باطل مىشود،بايد اگر اتمام اعتکاف بر او واجب شده، آن را تمام نمايد و اگر اعاده آن،واجب است،پس از اتمام اعاده نمايد.
آية الله بهجت:اگر مکان منحصر به آنجا باشد بنابر اقوى اعتکافش باطل است.
آية الله مکارم:خالى از اشکال نيست.
آية الله فاضل:بلى اعتکاف او صحيح است و بطلان آن محل منع است.
51-س:آيا گذاشتن وسائل يا نوشتن نام و امثال آن موجب سبقت در محلى از مسجد مىشود؟
آية الله مکارم:هر گاه به موقع در مسجد حضور يابند بعيد نيست موجب حق سبق باشد.
آية الله بهجت:مىشود