1- پوشیدن لباس دوخته

1- پوشیدن لباس دوخته

1- پوشيدن لباس دوخته

پوشيدن لباسهائى مانند پيراهن و قبا و شلوار و زيرپيراهن، بر مردان در حال احرام حرام است. بلکه

[57]

احتياط واجب آن است که از هر لباس دوخته اجتناب کند، همچنين از لباسهاى بافتنى و لباسهائى که قطعات آن را به هم مى چسبانند يا مانند نمد درست مى کنند، و به صورت پيراهن و پالتو و شلوار و مانند آن است، هرچند دوختنى نباشد و نخ و سوزن در آن به کار نرود، احتياط اين است که از همه اينها پرهيز کند.

مسأله 89- در لباس دوخته شده تفاوتى ميان لباس کوچک و بزرگ نيست ولى انداختن پتوهائى که اطراف آن دوخته شده بر شانه براى دفع سرما و مانند آن، يا کشيدن لحاف دوخته شده به روى بدن (به شرط اينکه سر خود را با آن نپوشاند) اشکال ندارد بلکه اگر لبه هاى احرامى نيز دوخته باشد ضررى ندارد هرچند احتياط در ترک آن است.

مسأله 90- بستن هميان بر کمر مانعى ندارد هرچند دوخته شده باشد (هميان چيزى است که پول نقد و مانند آن را در آن مى گذارند و بر کمر مى بندند) همچنين بستن کمربند روى احرامى نيز مانعى ندارد، خواه کمربند دوخته

[58]

باشد يا غير دوخته، همچنين بستن شال روى احرامى نيز بى مانع است، هرچند از پارچه دوخته شده باشد، امّا احتياط مستحب در تمام اينها ندوخته بودن است.

مسأله 91- استفاده از فتق بند هرچند دوخته باشد مانعى ندارد، همچنين کيفهاى دوخته اى که احياناً به گردن يا شانه مى اندازند، و اشياء مورد نياز خود را در آن حفظ مى کنند، دوخته بودن آنها ضررى ندارد.

مسأله 92- همان گونه که گفتيم احتياط واجب آن است که لنگ احرامى را به گردن گره نزند، امّا گره زدن آن به دور کمر مخصوصاً در آنجا که احتياط به آن باشد، و همچنين گره زدن رداء و يا استفاده از سنجاق براى نگهداشتن رداء يا لنگ مانعى ندارد، ولى بهتر ترک آن است. و آنچه در ميان بعضى از حجّاج معمول است که سنگى در کنار حوله گذاشته و با يک قطعه کش يا نخ آن را به طرف ديگر مى بندند نيز جايز است.

مسأله 93- پوشيدن انواع لباس دوخته براى زنان

[59]

بى مانع است; مگر دستکش که جايز نيست.

مسأله 94- کسى که عمداً يا در حال اضطرار لباس دوخته بپوشد کفّاره آن يک گوسفند است، امّا اگر از روى فراموشى يا جهل باشد چيزى بر او نيست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

13- عقد ازدواج

No image

18- استمناء کردن

No image

7- نگاه کردن در آئینه

No image

19- کشتن حشرات

Powered by TayaCMS