23- مجادله و نزاع

23- مجادله و نزاع

23- مجادله و نزاع

مسأله 160- «جدال» درحال احرام ممنوع است همان گونه که در آيه بالا به آن اشاره شده است، و منظور از «جدال» در اينجا آن است که از روى خصومت و دشمنى براى اثبات مطلبى در مقابل ديگرى به خدا سوگند ياد کند و بگويد: «بَلى وَ اللّه» يعنى «آرى به خدا سوگند که مطلب چنين است»، يا براى نفى مطلبى بگويد: «لا وَ اللّهِ» يعنى «نه به خدا سوگند مطلب چنين نيست» و فرقى در ميان عربى و فارسى و زبانهاى ديگر نمى باشد، هر عبارتى اين مفهوم را بدهد در حال احرام حرام است.

مسأله 161- سوگند دروغ و راست در اين حکم يکسان است، ولى اگر قسم دروغ باشد کفّاره آن در همان مرتبه اوّل

[81]

يک گوسفند است، و اگر راست باشد چنانچه سه مرتبه تکرار کند، کفّاره اش يک گوسفند مى باشد، امّا کمتر از سه بار کفّاره ندارد، هرچند کار خلافى کرده، و بايد استغفار کند.

مسأله 162- بهتر است که در حال احرام از هر نوع مجادله و خصومت بپرهيزد، هرچند جمله هاى قسم که در بالا گفته شد در آن نباشد، ولى اظهار تنفّر و بيزارى و برائت از دشمنان اسلام نه تنها ضررى براى احرام ندارد بلکه از وظايف مسلمين در برابر کفّار مى باشد.

مسأله 163- هرگاه از روى محبّت (نه به خاطر خصومت) بگويد به خدا قسم اين کار را نکن، يا بگويد به خدا سوگند بگذار من براى تو انجام دهم، حرام نيست و کفّاره هم ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

18- استمناء کردن

No image

7- نگاه کردن در آئینه

No image

13- عقد ازدواج

No image

19- کشتن حشرات

Powered by TayaCMS