سوم: پوشیدن لباس احرام

سوم: پوشیدن لباس احرام

سوم: پوشيدن لباس احرام

مسأله 76- شخصى که مى خواهد احرام ببندد واجب است قبلاً لباسهائى را که پوشيدنش بر مُحرِم حرام است از تن بيرون آورد، سپس دو جامه احرام را بر تن کند، يکى را به صورت لنگ دور کمر ببندد (و آن را «إزار» گويند) و

[51]

ديگرى را مانند عبا بر دوش بيندازد (و آن را «رِداء» گويند)، اين حکم مخصوص مردان است، و براى زنان پوشيدن اين دو جامه، نه زير لباسها، و نه روى لباسها، لازم نيست.

مسأله 77- احتياط واجب آن است که دو جامه احرام و طرز پوشيدن آن به همين شکلى که معمول است باشد يعنى لنگ را طورى ببندند که لااقل از ناف تا زانو را بپوشاند، و رداء را روى شانه بيفکند به طورى که بقيّه بدن را بپوشاند، ولى جنس و رنگ خاصّى در جامه احرام شرط نيست، امّا بايد دوخته نباشد.

مسأله 78- احتياط آن است که پوشيدن دو جامه احرام، قبل از نيّت و گفتن لبّيک، باشد.

مسأله 79- احتياط واجب آن است که لنگ را به گردن گره نزند (امّا گره زدن آن به دور کمر مانعى ندارد) و بهترين راه آن است که کمربند روى لنگ ببندد.

امّا گره زدن دو طرف رداء مانعى ندارد، همچنين بستن آن به وسيله يک سنجاق، يا گذاشتن سنگى در يک طرف

[52]

حوله و بستن آن با ريسمانى به طرف ديگر (آن گونه که در ميان بعضى از حجّاج معمول است) هرچند ترک اين امور بهتر است.

مسأله 80- اگر از روى نادانى يا فراموشى در حالى که پيراهن يا لباسهاى معمولى ديگر در تن دارد احرام ببندد، احرام او صحيح است، ولى بايد فوراً آن لباس را از تن بيرون آورد و فقط لباس احرام بپوشد، و اگر اين کار از روى علم و عمد باشد احتياط آن است که در اين صورت بعد از بيرون آوردن آن لباس و پوشيدن لباس احرام، دوباره نيّت کند و لبّيک بگويد.

مسأله 81- هرگاه بعد از احرام به خاطر ندانستن مسأله يا فراموشى پيراهن به تن کند، بايد آن را از طرف پائين بيرون آورد و اگر ممکن نشد بايد آن را بشکافد و بيرون آورد.

مسأله 82- واجب نيست هميشه لباس احرام را به تن داشته باشد، بلکه مى تواند براى شستن يا عوض کردن يا

[53]

مقصودى ديگر آن را از تن درآورد.

مسأله 83- هرگاه بيمار باشد و نتواند لباس معمولى خود را در ميقات از تن درآورد، کافى است نيّت احرام کند و لبّيک بگويد، و اگر ممکن است لباسهاى معمولى را موقّتاً درآورد و لباس احرام بپوشد و مُحرِم شود، و بعد اگر ناچار است لباس معمولى خود را به تن کند، و اگر در ميقات اين کار ممکن نشد و بعداً حال او براى پوشيدن لباس احرام مساعد شد احتياط واجب آن است است که اگر توانايى دارد به ميقات برگردد و مجدّداً احرام ببندد، و اگر بازگشت به ميقات ميسّر نبود از همانجا لباس را عوض مى کند و تجديد احرام لازم نيست.

مسأله 84- پوشيدن بيش از دو جامه براى احرام جهت جلوگيرى از سرما يا گرما يا غير آن اشکالى ندارد.

مسأله 85- تمام چيزهائى که در لباس نمازگزار شرط است در دو جامه احرام نيز شرط مى باشد، بنابراين بايد

جامه هاى احرام پاک باشد، و از اجزاى حيوان

[54]

حرام گوشت، يا ابريشم خالص، و زربفت نباشد (در اين حکم بنابر احتياط واجب فرقى ميان زن و مرد نيست هرچند در نماز در مورد پارچه ابريشم و زربفت ميان زن و مرد تفاوت است.)

در مواردى که نجس بودن لباس نمازگزار بخشوده شده، در لباس احرام نيز بخشوده است.

مسأله 86- إزار (لُنگ) بايد بدن نما نباشد، و احتياط آن است که رداء نيز چنين نباشد.

مسأله 87- هرگاه لباس احرام نجس شود بايد آن را بشويد و اگر ميسّر نبود هر وقت براى او ممکن شد مى شويد (اگر رداء نجس شود مى تواند موقّتاً آن را بردارد.)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

13- عقد ازدواج

No image

18- استمناء کردن

No image

7- نگاه کردن در آئینه

No image

19- کشتن حشرات

Powered by TayaCMS