شـرط اول - بلوغ :

شـرط اول - بلوغ :

شـرط اول - بلوغ :

پس بر غير بالغ اگرچه نزديک به بلوغ باشد حج واجب نيست , وچنانچه بچه اى حج کند جاى حجة الاسلام را نمى گيرد هرچند حجش صحيح مى باشد, بنا بر اظهر.

مسأله 4 - هـرگـاه نابالغ به حج رود وقبل از احرام ازميقات بالغ شود ومستطيع باشد, حجش بـى اشـکـال حجة الاسلام خواهد بود, وچنانچه بعد از بستن احرام بالغ شدجائز نيست حجش را به عـنوان استحباب تمام نمايد ياعدول به حجة الاسلام کند, بلکه واجب است به يکى ازميقاتها رفته واز آنـجـا بـراى حـجـة الاسـلام احـرام بـبـنـدد,وبنابر احتياط واجب بايد تروک احرام را تا زمان تـجـديـداحـرام رعـايـت کند, وهرگاه متمکن از رفتن به ميقات نباشد مکان احرام بستن چنين شخصى تفصيلى دارد که بعدا در مسأله 169 بيان خواهد شد, ان شاءاللّه .

مسأله 5 - هرگاه به عقيده اينکه هنوز بالغ نشده حج استجابى بجا آورد, وبعد از اداى حج معلوم شد که بالغ ‌بوده , اين حج کافى از حجة الاسلام مى باشد.

مسأله 6 - طفل مميز مستحب است حج نمايد ودرصحت آن اذن ولى معتبر نيست .

مسأله 7 - مستحب است ولى طفل غير مميز (خواه پسرخواه دختر باشد) او را محرم نمايد, به اين مـعـنى که جامه هاى احرام را به او پوشانده واو را وادار به تلبيه گفتن نمايد, وتلبيه را به او تلقين کـنـد اگـر قابل تلقين باشد, به اين معنى که بتواند هرچه را به او بگويند بازگو نمايد والا خود به جـاى او تلبيه بگويد واز آنچه اجتنابش بر محرم لازم است او را باز دارد واز آن اجتناب دهد, وجايز اسـت کـنـدن رخـت او را تـا رسيدن به ((فخ )) تاخير بيندازد, اگرراهش از آن طرف باشد, واو را وادارد کـه آنچه از اعمال حج را مى تواند بجا آورد, وآنچه نمى تواند خود به نيابت او بجا آورد, واو را دور خـانـه خدا طواف داده وبين صفاومروه سعى دهد ودر عرفات ومشعر نيز وقوفش دهدووادار کـنـد رمـى را شخصا انجام دهد اگر بتواند والا خودبه جاى او رمى کند, وهمينطور نماز طواف , وسر او رابتراشد ونيز بقيه اعمال را انجام دهد. ودر وقتى که مى خواهد او را طواف دهد واجب است طفل را وضودهد اگرچه بصورت وضو باشد.

مسأله 8 - نفقه (هزينه ) حج بچه , آنچه مازاد بر نفقه عادى است بعهده ولى مى باشد نه بر خودش , بـلى اگرحفظ بچه متوقف بر همراه بردن او به سفر است , يا سفر به مصلحت او باشد, جائز است از مال خودش خرجش کنند.

مسأله 9 - پـول قـربـانى بچه بر ولى اوست , وچنانچه ولى مال نداشته باشد پول را از مال صبى برمى دارد واين مقدم بر روزه ولى است . وهمچنين کفاره شکار بچه بر ولى اوست , واما کفاراتى که با بجا آوردن عمدى موجباتشان واجب مى شود ظاهر اين است که بخاطر کار بچه واجب نمى شود, نه بر ولى ونه در مال بچه .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

شـرط اول - بلوغ :

No image

شرط دوم - عقل :

No image

شـرط سـوم - آزادى :

No image

اول : سـعـه وقـت ,

No image

دوم : امـنیت وسلامتى ,

پر بازدیدترین ها

No image

شرط دوم - عقل :

No image

اول : سـعـه وقـت ,

No image

شـرط سـوم - آزادى :

No image

شـرط اول - بلوغ :

No image

دوم : امـنیت وسلامتى ,

Powered by TayaCMS