حج افراد

حج افراد

حج افراد

حـج افراد عملى است مستقل وجداگانه وهمچنان که گذشت بر کسى واجب مى شود که فاصله بـين وطنش تامسجد الحرام کمتر از شانزده فرسخ باشد, ودر صورتى که بتواند علاوه بر حج افراد عمره مفرده را بجا آورد,عمره مفرده نيز بطور جداگانه بر او واجب خواهد بود,بنابر اين کسى که مـى تـوانـد فـقـط يـکـى از ايـن دو را بـجـا آورد,هـمـانـى را کـه مـى تواند بجا آورد بر او واجب مـى شود,وچنانچه بتواند يکى از اين دو را در زمانى وديگرى را درزمان ديگر بجا آورد واجب است آنچه وظيفه وى در هرزمان اقتضا مى کند همان را بجا آورد, وچنانچه در يک وقت بتواند هر دو را انـجام دهد واجب است هر دو راانجام دهد, ومشهور بين فقها در اين صورت اين است که بايد حج پيش از عمره بجا آورده شود, واحوط نيز همين است .

مسأله 158 - حج افراد با حج تمتع در تمام اعمال مشترک هستند, وحج افراد با حج تمتع چند فرق دارد: اول : آنـکـه حـج افـراد لازم نيست متصل به عمره ودر يک سال باشد, ولى حج تمتع همانطور که گفته شد لازم است متصل وبعد از عمره ودر يک سال انجام شود.

دوم : آنکه در حج افراد قربانى لازم نيست , ولى در حج تمتع چنان که گفته شد قربانى لازم است .

سـوم : آنکه در حج افراد جايز است در حال اختيار طواف وسعى حج را بر وقوفين مقدم نمود, ولى در حج تمتع نمى شود اين کار را کرد.

چـهارم : آنکه احرام حج افراد بايد از يکى از جاهايى که گفته خواهد شد باشد, واما احرام حج تمتع بايد از خودمکه باشد.

پـنـجم : آنکه عمره حج افراد را مى شود پيش از حج يا بعداز آن بجا آورد, ولى در حج تمتع واجب است عمره پيش از حج باشد.

شـشم : آنکه بعد از احرام حج افراد مى شود طواف مستحبى نمود, ودر حج تمتع پس از احرام بنابر احتياطوجوبى , جايز نيست طواف مستحبى بجا آورده شود.

مسأله 159 - هرگاه براى حج افراد مستحبى احرام بسته شود, مى توان به عمره تمتع عدول نمود, مگر در صورتى که بعد از سعى تلبيه بگويد که نمى تواند به عمره تمتع عدول نمود.

مسأله 160 - هرگاه براى حج افراد احرام بست وواردمکه شد, جايز است دور خانه خدا استحبابا طواف نمايد, ولى واجب است در اين صورت پس از برگزارى نماز طواف , تلبيه بگويد بنابر احتياط.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

حج افراد

No image

حج افراد

No image

حج افراد

No image

حج افراد

جدیدترین ها در این موضوع

No image

لباس احرام

No image

محرمات احرام

No image

طواف

No image

نماز طواف

No image

سعى

پر بازدیدترین ها

No image

تروک احرام

No image

19 - پوشاندن سر بر مردان :

No image

اعمال حج تمتع

No image

طواف

No image

نماز طواف

Powered by TayaCMS