سوم: نماز طواف

سوم: نماز طواف

سوم: نماز طواف

مسأله 49- واجب است بعد از تمام شدن طواف، دو رکعت نماز بخواند مثل نماز صبح با هر سوره اي که بخواهد مگر سوره هايي که سجده واجب دارد ولي مستحب است در رکعت اول بعد از حمد سوره توحيد و در رکعت دوم سوره کافرون بخواند و مي تواند همه آن را بلند يا آهسته بخواند و احکام اين نماز با نمازهاي يوميه فرقي ندارد مثلا گمان در افعال و اقوال آن حکم يقين را دارد و شک در رکعات آن نماز را باطل مي کند، و مي توان آن را به جماعت خواند.

مسأله 50- نماز طواف را بايد در طرفي که مقام حضرت ابراهيم عليه السلام است پشت مقام يا دو طرف آن بخواند. دور باشد يا نزديک ، ولي مستحب است، اگر مزاحمت براي خود و ديگران نيست پشت مقام و هر چه ممکن باشد نزديکتر به آن بخواند، اما نماز طواف مستحب را هر جاي مسجدالحرام بخواند اشکال ندارد گرچه بهتر است آن را هم در طرفي که مقام حضرت ابراهيم عليه السلام است بجا آورد و بهتر از آن در صورتي که مزاحمت براي خود و ديگران نيست ، پشت مقام و هر چه نزديکتر به آن است.

مسأله 51- اگر کسي عمدا يا سهوا يا به واسطه جهل به مسأله نماز طواف را بجا نياورد گرچه در صورت عمد گناهکار است ولي در هر صورت عمره او باطل نيست و نماز به ذمه‌ او باقي است که اگر بتواند در مسجد الحرام به دستوري که گفته شد و اگر نتواند هر جا که بخواند مانعي ندارد.

مسأله 52- واجب است نماز طواف را بعد از طواف فورا بخواند و اگر بدون عذر نخواند گرچه عمره او باطل نيست ولي گناه کرده است.

مسأله 53- اگر در اثناي سعي، بين صفا و مروه يادش بيايد که نماز طواف را نخوانده، بايد از همان جا سعي را رها کند و برگردد و نماز را بخواند و بعد سعي را از همان جا تمام نمايد چنانچه اگر بعد از سعي يا تقصير يادش آمد بايد نماز را بخواند و اعاده سعي واجب نيست گرچه در هر صورت بعد از نماز اعاده آنچه بجا آورده بهتر است.

مسأله 54- نماز طواف را بايد صحيح بخواند و اگر نمي داند واجب است ياد بگيرد و اگر ياد نگرفت يا نتوانست ياد بگيرد بايد خودش هر طور که مي تواند، نماز طواف را بخواند و کافي است، ولي اگر ممکن است و مشقت ندارد بايد کسي او را تلقين کند يا آن را به جماعت بخواند و در هر صورت نايب گرفتن براي زن يا مرد کافي نيست.

مسأله 55- لازم نيست در نماز طواف ، مرد جلوتر از زن بايستد و اگر زن برابر مرد يا جلوتر بايستد، نماز هر دو صحيح است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

منزل دوم

No image

منزل سوم

No image

«مستحبات احرام»

No image

مستحبات دخول حرم

No image

مستحبات طواف

پر بازدیدترین ها

No image

مستحبات نماز طواف

No image

سوم: نماز طواف

No image

مستحبات دخول حرم

No image

مستحبات وقوف به عرفات

No image

مستحبات رمی جمرات

Powered by TayaCMS