استفتائات رمى جمرات ثلاث

استفتائات رمى جمرات ثلاث

استفتائات رمى جمرات ثلاث

«1286» س - کسانى که باعذر در روز مى‌توانند شب رمى کنند آيا لازم است شب رمى کنند يا مى‌توانند همان روز نايب بگيرند؟

ج - نمى‌توانند نايب بگيرند.

«1287» س - چنانچه کسانى صبح روز دهم از رمى کردن معذور باشند ولى اطمينان دارند که بعد از ظهر خلوت است و قادر به رمى هستند، بفرماييد از صبح مى‌توانند نايب بگيرند يا بايد صبر کنند تا خلوت شود و رمى نمايند؟

ج - اگر مى‌توانند در روز رمى کنند، نمى‌توانند نايب بگيرند.

«1288» س - آيا بدون عذر مى‌توان در شب رمى کرد يا کافى نيست، و اگر در شب صحيح است آيا گناهى هم مرتکب شده است، و همچنين تأخير ذبح از روز عيد قربان هرچند صحيح است ولى آيا گناهى هم مرتکب شده است؟

ج - بدون عذر، رمى در شب واقع نمى‌شود و اگر بدون عذر رمى در روز را ترک نمايد گناه کرده است، و همچنين معصيت نموده است على الاحوط اگر ذبح را عمداً از روز عيد تأخير بيندازد، هرچند ذبح صحيح است.

«1289» س - کسى که در رمى جمرات نايب شده آيا مى‌تواند شب رمى کند يا نه، و همچنين کسى که در اصل حج نايب باشد و از ابتدا مى‌دانسته که نمى‌تواند رمى کند، يا نمى‌تواند روز رمى کند، و يا در روز مسامحه و اهمال کند، حکمش چيست؟

ج - نايب بايد اعمال اختيارى حج را انجام دهد، و اگر معذور باشد نمى‌تواند نايب شود و کسى که در رمى نايب شده بايد روز رمى کند، و مسامحه و اهمال موجب بطلان نيابت نيست هرچند در فرض سوال جايز نيست اگرعذر کارى نباشد و در صورتيکه نايب خلاف وظيفه انجام داد مستحق أجرت نمى‌باشد مگر از مستأجر رضايت بطلبد.

«1290» س - شخصى که خود معذور است و نمى‌تواند رمى جمرات نمايد، آيا ميتواند شخص ديگرى را که براى او هم رمى در روز مقدور نيست، نايب قرار دهد تا در شب رمى نمايد، و آيا در صورت بودن و يا نبودن شخص سومى که بتواند نايب شود و در روز رمى نمايد، حکم مسأله فرق دارد يا خير؟

ج - در صورت امکان بايد کسى را نايب بگيرد که در روز رمى نمايد، واگر ممکن نباشد بنابر احتياط واجب روز بعد خودش قضا کند، واگر در قضاء هم امکان مباشرت نيست نايب بگيرد.

«1291» س - در رمى جمرات اگر سنگريزه، اول به ديوار مجاور و بعد به جمره بخورد آيا کافى است، يا بايد سنگرزيه ديگر بزند؟

ج - کفايت در فرض مذکور مشکل است.

«1292» س - شخصى وقت رمى جمرات شک کرد که چند سنگ زده‌ام، پس آن مقدار را رها کرد و دوباره از اول شروع نمود، آيا رمى او اشکال دارد يا نه؟

ج - اشکال ندارد هرچند رها نمى‌شود.

«1293» س - اينکه فرموده‌ايد کوچ کردن شب دهم و درک کردن وقوف اضطرارى مشعر و رمى در شب دهم براى زنان جايز است و نفس زن بودن عذر است، آيا با اين حال زنان ميتوانند نايب شوند؟

ج - مى‌توانند نايب باشند. براى امثال خودشان که معذورند.

«1294» س - در زمان قديم که جمرات به صورت فعلى نبوده است و يقيناً بعداً بلندتر و قطورتر درست شده است، بنابراين در جمره عقبه چرا رمى کردن مخصوص به آن سنگچين وسط ديوار سيمانى است و رمى به ديوار سيمانى جايز نيست؟ و اگر جايز مى‌دانيد بفرمايى، زيرا که اکثر مردم در جمره عقبه اکتفاء به ديوار سيمانى دو طرف سنگچين مى‌کنند و خلاصه ملاک در رمى در جمرات چيست؟

ج - ديوار سيمانى پشت جمره از جمره نيست، و رمى آن کافى نيست.

«1295» س - اگر مردى که مى‌تواند در روز رمى نمايد، براى رمى زنى نايب شود، آيا مى‌تواند رمى زن را در شب انجام دهد؟

ج - نمى‌تواند و بايد رمى را در روز انجام دهد.

«1296» س - افرادى که معذورند از واجباتى که ترکش ولو عمداً مضر به حج نيست، مثل رمى جمرات در روز يازدهم و دوازدهم و مبيت به منى در شبهاى يازدهم و دوازدهم، آيا ميتوانند اجير شوند و نيابت کنند يا نمى‌توانند؟

ج - ذوى‌الاعذار نمى‌توانند نايب شوند، حتى اگر از مثل مذکورات عذر داشته باشند.

«1297» س - کسى که به نيابت ديگرى رمى جمره مى‌کند، آيا کافى است که اول براى خودش هر جمره‌اى را رمى کند، و پس از آن به نيابت ديگران و لو ده نفر باشند يکجا رمى کند، هر سه جمره را براى خودش و بعد هر سه را براى دومى، و همچنين نسبت به ديگران رمى نمايد؟

ج - هر دو صورت صحيح است.

«1298» س - کسى که نمى‌تواند در روز عيد رمى کند، آيا مى‌تواند قبل از رمى حلق نمايد، و روز ديگر رمى کند؟

ج - اگر مى‌تواند نايب بگيرد و روز عيد رمى نمايد بعد حلق کند و فردا خودش قضا کند واگر نيابت ممکن نشد روز عيد حلق نمايد و رمى را براى شب آن روز و يا فردا بگذارد.

«1299» س - آياجمره عقبه را از هر طرف مى‌توان رمى نمود؟

ج - اگر به جمره بزند کافى است، ولى رمى ديوار کفايت نمى‌کند.

«1300» س - سنگريزه‌هايى که در مشعر موجود است و معلوم است که از خارج از مشعر آورده‌اند، و معلوم نيست که از حرم است يا از خارج از حرم، آيا مى‌توان از آنها براى رمى استفاده نمود؟

ج - اگر معلوم است که از خارج آورده‌اند در مورد سوال استفاده نکنند مگر آن که طورى باشد که جزء مشعر محسوب شود.

«1301» س - شخصى رمى جمره عقبه را در روز عيد غلط انجام داده است و در روز سيزدهم متوجه مى‌شود، آيا بعد از قضاى جمره عقبه بايد رمى روز يازدهم و دوازدهم را نيز تکرار کند؟

ج - لازم نيست.

«1302» س - آيا زياده از هفت رمى، مخلّ به رمى است؟

ج - اگر از اول قصد زيادتر از هفت داشته باشد صحيح نيست و بايد رمى را اعاده کند، ولى اگر بعد از تمام شدن هفت سنگريزه که بقصد هفت بوده، اضافه زده ضرر ندارد.

«1303» س - کسى که نتوانسته ذبح کند، و حلق يا تقصير نيز ننموده است، آيا مى‌تواند رمى روز يازدهم را انجام دهد؟

ج - مانع ندارد.

«1304» س - زنى که احتمال بدهد، باعث قاعدگى او مى‌شود، آيا کافى است در رمى، نايب بگيرد؟

ج - اگر در اثر آن به مشقت مى‌افتد، عذر محسوب مى‌شود و مى‌تواند نايب بگيرد.

«1305» س - آيا مى‌شود که زنها را شب دهم بعد از نصف شب از مشعر به منى بياورند و همان شب آنان را به جمره عقبه ببرند و رمى کنند و بعد به خيمه برگردانند و نزديک غروب روز يازدهم مجدداً آنان را به جمرات ببرند، تا شب دوازدهم هم رمى روز يازدهم را انجام دهند و رمى روز دوازدهم را، با توجه به ازدحام و خطرهاى احتمالى؟

ج - براى زنها رمى جمره عقبه پس از وقوف به مشعر و آمدن به منى در همان شب عيد قربان مانع ندارد، ولى رمى روز يازدهم و دوازدهم در صورتى براى آنان در شب صحيح است که از رمى روز معذور باشند.

«1306» س - اگر کسى مى‌داند يک روز رمى را ترک کرده است ولى نمى‌داند که روز دهم بوده يا يازدهم، يا دوازدهم، وظيفه‌اش چيست؟

ج - احوط وجوبى آن است که رمى سه جمره را به ترتيب بقصد ما فى‌الذمه انجام دهد، اگرچه در صورتى که شک بعد از روز دوازدهم باشد بيش از قضاى رمى جمره عقبه واجب نيست.

«1307» س - شخصى در رمى جمرات چنين تصور مى‌کرده است که بايد سنگريزه به خود سنگهاى نصب شده جمرات بخورد، نه به ملات لاى سنگها که به وسيله آن ملات بندکشى شده است، لذا براى اطمينان که به خود سنگها بخورد، يازده سنگريزه انداخته و هفت عدد از آنها را رمى صحيح محسوب داشته است، آيا اين رمى صحيح است يا نه؟

ج - اگر مواردى را که شک داشته احتياطاً زده، مانع ندارد و چنانچه شک نداشته و قصد زياده هم نداشته است، صحيح است هرچند در اين صورت احتياط مطلوب است.

«1308» س - شخصى روز عيد قربان براى رمى جمره عقبه رفته است و انجام داده ولى دو روز بعد در اثر کسالت وکالت داده و روز سيزدهم خودش براى قضاى رمى جمرات رفته، ولى اول رمى جمره عقبه نموده و بعداً برگشته از جمره أولى شروع کرده و روز يازدهم و دوازدهم را يک مرتبه چهارده سنگ زده، هفت عدد براى روز يازدهم و هفت عدد براى روز دوازدهم و جمره وسطى را همچنين دوازده سنگ زده و جمره عقبه را نيز دوازده سنگ زده است، والآن به ايران برگشته است، آيا وظيفه او چيست؟

ج - اگر کسالت داشته و معذور بوده و وکالت داده عمل او صحيح است و نياز به تکرار نداشته است و در هر صورت تکرار به نحو مرقوم صحيح نيست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

واجبات منى

No image

رمى جمرات سه گانه

No image

مسایل متفرقه رمى

No image

احرام حج

Powered by TayaCMS