ماندن در منى در شب هاى تشریق شب هاى یازدهم و دوازدهم و سیزدهم

ماندن در منى در شب هاى تشریق شب هاى یازدهم و دوازدهم و سیزدهم

ماندن در منى در شب هاى تشريق شب هاى يازدهم و دوازدهم و سيزدهم

(مسأله 210) دوازدهم از واجبات حج تمتع، ماندن در منى در شب هاى يازدهم و دوازدهم است، و اگر از زن يا صيد پرهيز نکرده باشد واجب است شب سيزدهم را نيز بماند، پس بر کسى که حج مى گذارد اگر روز عيد براى طواف و سعى به مکه رفته باشد، واجب است براى آن که اين شبها را در منى به سر برد به منى برگردد.

(مسأله 211) برگشتن از منى بعد از ظهر روز دوازدهم جايز است، و قبل از ظهر جايز نيست. و اگر تا شب برنگشت بايد شب را در آنجا بماند، و در روز سيزدهم نيز به سه جمره سنگ بيندازد.

(مسأله 212) براى ماندن در منى در اين شبها بايد نيت کند که اين شب را در منى مى مانم از براى حج تمتع حجة الاسلام براى اطاعت فرمان خداوند متعال.

(مسأله 213) بايد تا بعد از نصف شب در منى بماند، پس اگر بعد از نصف شب بيرون رود ضرر ندارد، و احتياط مستحب آن است که پيش از طلوع فجر وارد مکه نشود.

(مسأله 214) اگر کسى بدون عذر، ماندن در اين شبها را در منى ترک کند گناه نموده ليکن حج او صحيح است، و واجب است که براى هر شبى يک گوسفند ذبح نمايد. و احتياط آن است که اگر از روى فراموشى يا ندانستن مسأله و عذر ديگر، مثل بيمارى و پرستار بودن ترک کرد يک گوسفند ذبح نمايد، هر چند گناه نکرده است.

(مسأله 215) براى کسى که اين شبها را به عبادت در مکه احيا کند، و بکار ديگر غير از عبادت مشغول نباشد مگر کارهاى ضرورى، مانند خوردن و آشاميدن و تجديد وضو، ماندن در منى واجب نيست و کفاره ندارد.

Powered by TayaCMS