چهارم: سعى میان صفا و مروه

چهارم: سعى میان صفا و مروه

چهارم: سعى ميان صفا و مروه

يکى از اعمال عمره تمتع «سعى» به معنى راه رفتن ميان دو کوه است که، يکى «صفا» و ديگرى «مروه» نام دارد، و «صفا» جزئى از کوه «ابوقبيس» و «مروه» جزئى از کوه «قيقعان» است،(1) و در گذشته، هر دو به اصل خود پيوسته بوده ولى اخيراً براى ايجاد راه و خيابان کشى، هر دو، از اصل خود جدا شده است.

مسأله391. سعى به معنى رفتن از بيخ کوه «صفا» به «مروه» و از بيخ «مروه» به «صفا» در قالب هفت شوط است و از صفا به مروه يک شوط، و بالعکس شوط دوم حساب مى شود بنابراين بايد از صفا آغاز کند و در مروه پايان پذيرد.

مسأله392. جايگاه سعى، همان است که گفته شد، و زمان آن پس از اداى نماز طواف است، و اگر سعى را بر طواف و نماز مقدم بدارد سعى او باطل مى شود، از اين جهت بايد پس از طواف و نماز آن، دو مرتبه سعى کند.

مسأله393. سعى بايد در طبقه اوّل که متعارف و معمول است، انجام گيرد، و سعى در طبقه دوم که از دو کوه صفا و مروه

1 . جواهر الکلام ، ج19، ص 421.

صفحه 125

بلندتر است، صحيح نيست و اگر به علتى سعى در طبقه پايين ممکن نشد، سعى را در طبقه دوم انجام دهد.

مسأله394. در حال سعى از «صفا» بايد رو به «مروه» باشد و همچنين سعى از «مروه» بايد رو به «صفا» باشد و در حال سعى نگاه به سمت راست و يا چپ اشکال ندارد ولى راه رفتن بايد کاملاً به صورت متعارف و معمول باشد، بنابراين عقب، عقب رفتن کافى نيست.

مسأله395.سعى، عمل واحد است بايد وحدت عرفى آن حفظ شود، در عين حال براى رفع خستگى، نشستن و استراحت کردن هر چند مکرر باشد اشکال ندارد.

مسأله396. در صحت سعى وضو داشتن، و يا پاک بودن جامه هاى احرام شرط نيست هر چند بهتر است با وضو باشد.

مسأله397. اگر کسى طواف را روز انجام داد و نماز خواند، مى تواند سعى را شب انجام دهد مشروط بر اين که پيش از طلوع فجر، از سعى فارغ شود. و همچنين اگر طواف را در شب انجام داد، تا قبل از طلوع فجر سعى را به جا آورد.

مسأله398. سعى ميان صفا و مروه يک عمل عبادى است و براى خود نيّت و خلوص مى طلبد و بايد آن را آگاهانه و براى خدا انجام داد.

صفحه 126

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

اعمال حج تمتع

No image

2. وقوف در عرفات

No image

3 . مشعرالحرام

No image

4 . رمى جمره عقبه

پر بازدیدترین ها

No image

اعمال حج تمتع

No image

اقسام سه گانه حج

No image

شرایط نایب

No image

2. وقوف در عرفات

No image

واجبات طواف

Powered by TayaCMS