طواف نساء

طواف نساء

طواف نساء

دهم و يازدهم : از واجبات حج تمتع، طواف نساء و نماز آن است.

و اين دو اگر چه از واجبات حج ميباشند ولى جزء ارکان آن نيستند، پس ترک آنها ـ اگر چه عمدا باشد. ـ حج رات فاسد نمى کند.

مسأله 417 : طواف نساء بر مردها و زنها هر دو واجب است، پس اگر مرد آن را ترک کند زنها بر او حرام مى شوند، و اگر زن آن را ترک کند مردها بر او حرام مى شوند، و کسى که در حج نائب از طرف ديگرى است، آن را از طرف کسى که نائب او است بجا مى آورد، و نه از طرف خودش.

مسأله 418 : طواف نساء و نماز آن مانند طواف حج و نماز آن است در چگونگى و شرائط، و تنها اختلاف بين آنها در نيت است.

مسأله 419 : حکم کسى که توانائى اينکه شخصا طواف نساء و نماز آن را بجا آورد، ندارد، حکم همان شخص است در طواف عمره تمتع، و بيان آن در مسأله (326) گذشت.

مسأله 420 : کسى که طواف نساء را ترک کند، عمدا باشد ـ با دانستن حکم شرعى آن يا ندانستن ـ يا از روى فراموشي، واجب است آن را تدارک نمايد، و قبل از تدارک زنها بر او حلال نميشوند.

و در صورتى که نتواند خود شخصا آن را بجا آورد و يا خيلى زحمت و مشکل باشد، جايز است نائب بگيرد، و هرگاه نائب ازب طرفش بجا آورد زنها بر او حلال ميشوند.

و اگر بمير قبل از اينکه آن را تدارک نمايد پس اگر وليش يا غير او آن را از طرفش قضاء نمايد، اشکالى نيست، وگرنه احوط اين است که از ميراثش از سهم وارثان بالغ با رضايت آنها قضاء شود.

مسأله 421 : جايز نيست طواف نساء قبل از سعى بجا آورده شود، و اگر آن را قبل از سعى بجا آورد، در صورتى که با دانستن حکم شرعى و عمدا باشد، بايد آن را دوباره پس از سعى بجا آورد، و در صورتى که با ندانستن يا فراموشى باشد، بنابر اظهر کفايت مى کند، اگر چه احوط آن است که دوباره بجا آورده شود.

مسأله 422 : براى کسانى که در مسأله (412) ذکر شدند، جايز است طواف نساء را قبل از وقوفين بجا آورند، ولى زنها براى آنها قبل از بجا آوردن مني، از رومى و قربانى کردن و تراشيدن يا کوتاه کردن، حلال نمى شوند.

مسأله 423 : اگر براى زن عادت ماهانه يش آيد، و همسفران منتظر طاهر شدنش نمانند، و نتواند از آنها جدا شود، جايز است طواف نساء را ترک کند و با همسفران برگردد، و احتياط ـ در اين صورت ـ اين است که نائب جهت طواف نساء و نماز آن بگيرد.

و در صورتى که يش آمدن عادت بعد از تمام نمودن شوط چهارم طواف نساء باشد، جايز است باقى مانده شوطها را ترک کند و با همسفرانش برگردد، و احتياط اين است که جهت باقى مانده طواف و نماز آن نائب بگيرد.

مسأله 424 : فراموش نمودن نماز طواف نساء مانند فراموش نمودن نماز طواف عمره است، و حکم آن در مسأله (329) گذشت.

مسأله 425 : اگر مردى که حج تمتع بجا مى آورد، طواف نساء و نماز آن را بجا آورد، زنها براى او حلال ميشوند، و اگر زنى که حج تمتع بجا مى آورد آن دو را بجا آورد مردها براى او حلال ميشوند و بنابر احوط حرام بودن شکار تا ظهر روز سيزدهم باقى است، و س از آن همه محرمات احرام براى محرم حلال ميشوند، و اما محرمات حرم در پايان محرمات احرام (صفحه 146) گذشت، که هم بر محرم حرام هستند و هم بر غير محرم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

طواف نساء

پر بازدیدترین ها

No image

تروک احرام

No image

واجبات طواف

No image

17 ـ روغن مالى بدن

No image

15ـ کشتن جانوران بدن

Powered by TayaCMS