8 ـ استفاده از بوى خوش

8 ـ استفاده از بوى خوش

8 ـ استفاده از بوى خوش

مسأله 237 : استفاده محرم از بوى خوش حرام است ، چه به وسيله بوئيدن يا خوردن يا ماليدن يا رنگ کردن يا بخور دادن باشد ، و همچنين است پوشيدن لباسى که اثرى از بوى خوش در آن مانده باشد ، و مراد از بوى خوش هر ماده اى است که به وسيله آن بدن يا لباس يا خوراک يا غير اينها را خوشبو ميکنند ، مثل مشک و عنبر و ورس و زعفران و مانند آن ، و بنابر اظهر محرم بايد از تمام عطرهاى متعارف ، مثل عطر گل محمدى ، ياس ورازقى ، و مانند آنها ، اجتناب کند .

ولى بر محرم واجب نيست که از بوئيدن ( خلوق کعبه ) اجتناب نمايد ، و همچنين واجب نيست که از ماليده شدن آن به لباسها يا بدنش اجتناب نمايد ، و در صورتى که به آنها ماليده شود ، وابج نيست آن را با شستن و مانند آن از بين ببرد ، و خلوق کعبه عطر خاصى بوده از زعفران و چيزهاى ديگر گرفته مى شده ، و در دورانهاى گذشته کعبه را با آن خوشبو و معطّر مى کرده اند .

مسأله 238 : بوئيدن گلها و سبزيهائى که بوى خوش دارند و مردم هم آنها را به همين خاطر تهيه ميکنند براى محرم حرام است ، خواه از آنهائى باشد که عطر از آنها تهيه ميکنند ، مانند ياسمين و گل محمّدى ، يا غير آنها . بلى بنابر اظهر بوئيدن بعضى از اقسام سبزيهاى صحرائى خود رو که بوى خوش دارند اشکالى ندارد ، مثل شيح و قيصوم و حزامى و إذخر و مانند آنها .

و امّا خوردن ميوها و سبزيجات خوشبو ، مانند سيب و به و نعنا ، براى محرم اشکالى ندارد ، ولى احتياط اين است که در هنگام خوردن آنها را نبويد ، و همچنين بنابر اظهر خوردن روغنهاى خوشبوئى که خوردنى باشند اشکالى ندارد ، در صورتى که عرفاً جزء عطرها به شمار نيايند ، ولى احتياط اين است که در هنگام خوردن آنها را نبويد .

مسأله 239 : براى محرم واجب نيست که هنگام سعى بين صفا و مروه در صورتى که عطر فروشى آن جا باشد ، بينى خود را از بوى خوش بگيرد ، ولى واجب است که در غير اين مورد ، بينى خود را از هر بوى خوشى بگيرد بلى بوئيدن خلوق کعبه همچنان که در مسأله ( 237 ) گذشت ، اشکالى ندارد .

مسأله 240 : هر گاه محرم عمداً مقدارى از چيزهاى خوشبو بخورد ، و يا چيزى بپوشد که اثر بوى خوش از سابق در آن مانده باشد ، بنابر احتياط واجب بايد يک گوسفند کفاره بدهد ، ولى در غير اين دو مورد در استفاده از بوى خوش کفاره واجب نيست ، هر چند احوط کفاره دادن است .

مسأله 241 : بر محرم حرام است که بينى خود را از بوى بد بگيرد ، بلى تند رفتن براى خلاصى از بوى بد اشکالى ندارد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

14 ـ جدال نمودن

No image

15ـ کشتن جانوران بدن

No image

16 ـ زینت نمودن

No image

17 ـ روغن مالى بدن

No image

18 ـ جدا نمودن مو از بدن

پر بازدیدترین ها

No image

تروک احرام

No image

17 ـ روغن مالى بدن

No image

15ـ کشتن جانوران بدن

No image

کیفیت احرام

No image

4 ـ لمس زن

Powered by TayaCMS