مستحبات سعى

مستحبات سعى

مستحبات سعى

ستحب است از در مقابل حجر الاسود به طرف صفا بيرون رود همراه با آرامش و وقار، و وقتى بر صفا بالا رفت به کعبه نگاه کند، و به طرف رکنى که حجر الاسود در آن است متوجه شود، و خداى را حمد و ثا گويد و نعمت هاى الهى را بياد آورد. سپس هفت مرتبه » الله اکبر« بگويد، و هفت مرتبه » الحمد لله«، و هفت مرتبه » لا اله الا الله«، و سه مرتبه:

» لا اله الا الله وحده لا شريک له، له الملک و له الحمد، يحيى و يميت، و هو حى لا يموت، و هو على کل شئ قدير«.

سپس بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد، بعد سه مرتبه بگويد:

» الله اکبر الحمد لله على ما هدانا، و الحمد لله على ما اولانا، و الحمد لله الحى القيوم، و الحمد لله الحى الدائم«.

سپس سه مرتبه بگويد:

» اللهم انى اسالک العفو و العافيه و اليقين فى الدنيا و الاخره«.

سپس سه مرتبه بگويد:

» اللهم آتنا فى الدنيا حسنه و فى الاخره حسنه و قنا عذاب النار«.

بعد صد مرتبه »الله اکبر « بگويد، و صد مرتبه »لا اله الا الله «، و صد مرتبه »الحمد لله «، و صد مرتبه »سبحان الله « بعد بگويد:

»لا اله إلاً الله وحده وحده، انجر وعده و نصر عبده، و غلب الاحزاب وحده، فله الملک، و له الحمد، وحده وحده، اللهم بارک لى فى الموت و فيما بعد الموت، اللهم انى اعوذ بک من ظلمه القبر و وحشته، اللهم اظلنى فى ظل عرشک يوم لا ضل الا ضلک «.

و دين و خود و اهل و عيالش را به خدا بسپارد و اين کار را زياد کند، پس بگويد:

»استودع الله الرحمن الرحيم الذى لا تضيع و دائعه دينى و نفسى و اهلي، اللهم استعملنى على کتابک و سنه نبيک، و توفنى على ملته، و اعذنى من الفتنه«.

سپس سه مرتبه »الله اکبر « بگويد، سپس آن را دو بار بجا آورد، سپس يک بار تکبير بگويد، و بعد آن را دوباره بجا آورد، و اگر همه آن را نتواند پس مقدارى را که مى تواند انجام دهد.

و از امير المؤمنين (عليه السلام) روايت شده است: آن حضرت وقتى بالاى صفا قرار مى گرفت به طرف کعبه روى مى کرد، و بعد دو دست خود را بلند مى کرد، سپس مى فرمود:

»اللهم اغفرلى کل ذنب اذنبته قط، فان عدت فعد على بالمغفره، فانک انت الغفور الرحيم، اللهم افعل بى ما انت اهله، فانک ان تفعل بى ما انت اهله ترحمنى و ان تعذبنى فانت غنى عن عذابي، و انا محتاج الى رحمتک، فيا من انا محتاج الى رحمته ارحمني، اللهم لا تفعل بى ما انا اهله، فانک ان تفعل بى ما انا اهل تعذبنى و لن تظلمني، اصبحت اتقى عدلک و لا اخاف جورک، فيامن هو عدل لا يجور ارحمنى «.

و از امام صادق (عليه السلام) روايت شده است که فرمود: اگر مى خواهى مال و ثروتت زياد شود وقوف بر صفا را زياد کن.

و مستحب است پياده سعى کند، و با آرامش و وقار راه برود تا به محل مناره اول برسد، پس تا مناره دوم آهسته بدود، سپس با وقار و آرامش راه برود تا بالاى مروه قرار گيرد، و براى مروه همان اعمالى را انجام دهد که بالاى صفا انجام داده بود، و از مروه به طرف صفا به صورتى که ذکر شد نيز مى گردد.

و اگر سواره باشد در ميان دو مناره قدرى سرعت کند.

و بر زنان آهسته دويدن نيست.

و سزاوار است که بکوشد در گريه کردن، و سعى کند خود را بگريه اندازد. و بسيار خدا را بخواند و اظهار نياز به پيشگاه او نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

مستحبات سعى

No image

مستحبات سعى

No image

مستحبات سعى

پر بازدیدترین ها

No image

مستحبات وقوف در عرفات

No image

مستحبات رمى جمرات

No image

طواف وداع

No image

مستحبات نماز طواف

Powered by TayaCMS