وجوب حج

وجوب حج

وجوب حج

مسأله: حج يکى از مهمترين ارکان دين است، زراره به روايت صحيح از امام باقر (ع) نقل کرده که حضرت فرمودند: (بني الإسلام على خمس: على الصلاة والزکاة والحج والصوم والولاية) يعنى اسلام پنج رکن اساسى دارد: نماز، زکاة، حج، روزه و ولايت ائمّه معصومين (عليهم السلام) .

مسأله: وجوب حج از ضروريّات دين اسلام مى باشد، و کسى که وجوب حج را انکار کند با التفات به ضرورى بودن آن و بدون اينکه شبهه اى برايش پيش آمده باشد کافر است، و ترک حج يا سبک شمردن آن به منزله کفر است.

مسأله: ترک حج بدون انکار، و تأخيرش براى کسى که مستطيع باشد بدون عذر شرعى از گناهان کبيره است، بطورى که در بعضى از روايات آمده: چنين کسى به دين يهود يا نصارى خواهد مرد گرچه ظاهراً با مرده او برخورد اسلامى مى شود.

مسأله: حج در تمام عمر يک بار (بالاصالة) بر فرد مستطيع واجب مى شود که (حَجة الاسلام) نام دارد، گرچه ممکن است به جهت عوارضى مانند نذر و عهد و قسم و بطلان حج انجام شده و مانند اينها چندين بار واجب گردد و غير از حج واجب، حج مستحب مى باشد.

مسأله: وجوب حج با پيدايش شرايطش فورى است، يعنى بايد در سال اوّل استطاعت انجام شود، و اگر در سال اوّل عمداً و يا به جهت عذرى ترک شد بايد در سال دوّم، و در صورت ترک در سالهاى بعد انجام گردد.

مسأله: بر شخص مستطيع لازم است در اوّلين فرصت مقدّمات سفر حج را ـ هرچند طولانى باشد ـ آماده نمايد، و اگر براى سفر کاروانهاى متعدّدى باشد بايد کاروانى را که مورد اطمينان براى رسيدن به حج است انتخاب نمايد، و در صورت اطمينان به همه آنها رفتن با اوّلين کاروان لزومى ندارد، و جايز است با کاروانهاى بعدى سفر کند، و در اين صورت اگر باکاروانهاى بعدى رفت واتّفاقاً به حج نرسيد و دوباره هم استطاعت پيدا نکرد گناه نکرده وحج هم مستقر نمى شود يعنى بر ذمّه او باقى نيست.

مسأله: اگر با کاروانهاى بعدى اطمينان به درک حج نداشت و درعين حال با همانها سفر کرد چنانچه به حج رسيد معصيت نکرده و حج نيز صحيح است، و اگر به حج نرسيد گناه کرده و حج نيز استقرار پيدا مى کند يعنى بر ذمّه اش باقى مى ماند و بايد بعداً انجام دهد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

وجوب حج

No image

وجوب حج

No image

وجوب حج

پر بازدیدترین ها

No image

اعمال مدینه منوره

No image

تروک احرام

No image

کیفیّت حجّ (قران)

No image

1 ـ قدرت بدنى:

No image

2 ـ نبودن مانع در راه:

Powered by TayaCMS