5 ـ تقصير
مسأله: پنجم از اعمال عمره تمتّع: تقصير است، و با تقصير، عمره تمتع پايان مىپذيرد و از احرام بيرون مىآيد.
مسأله: تقصير يعنى کمکردن مقدارى از ناخن دست يا پا، يا چيدن مقدارى از موى سر يا ريش يا سبيل، و کندن مو کفايت نمىکند بلکه بايد چيده شود.
مسأله: نيّت در تقصير لازم است، مثلاً چنين مىگويد: تقصير مىکنم براى عمره تمتّع قربةً الى الله تعالى.
مسأله: لازم نيست تقصير را بلافاصله بعد از سعى انجام دهد و تأخيرش مانعى ندارد و محلّ معيّنى براى تقصير نيست، بلکه مىتواند آن را در مروه، يا در منزل و يا جاى ديگر انجام دهد.
مسأله: با انجام تقصير تمام چيزهائى که بر محرم حرام بوده حلال مىشود.
مسأله: هرگاه تقصير را عمداً ترک کرد تا وقتى که محرم به احرام حج شد عمرهاش باطل مىشود و حج او تبديل به حج افراد مىگردد، و پس از اعمال حج افراد بايد عمره مفردهاى بجا آورد.
مسأله: هرگاه تقصير را سهواً ترک کرد تا وقتى که محرم به احرام حج تمتّع شد عمرهاش صحيح است و بهتر اين است که يک گوسفند به عنوان کفّاره بکشد، امّا اگر از روى ندانستن مسأله تقصير را ترک کرد عمرهاش صحيح است و کفّاره ندارد، و همين حکم جارى است اگر معتقد بوده که تقصير را انجام داده، ولکن بعد از احرام حج معلوم شد که آن را انجام نداده که در اين صورت عمره صحيح است و کفّاره ندارد.
مسأله: طواف نساء در عمره تمتّع واجب نيست.
مسأله: هرگاه عمره تمتّع را انجام داد و قدرت بر انجام حجّ تمتّع نداشت احوط انجام طواف نساء و نمازش مىباشد.
و تا اينجا اعمال عمره تمتّع که عبارت بود از: احرام، طواف، نماز طواف، سعى و تقصير به پايان رسيد.
مسأله: پس از تمام شدن اعمال عمره تمتّع احوط اين است که از مکّه مکرّمه خارج نشود مگر ضرورت ايجاب نمايد و يا نيازى باشد و يا محرم شود به احرام حج تمتّع سپس خارج شود البته خارج شدن به اطراف مکه و منى اشکال ندارد.
مسأله: بعد از پايان عمره تمتّع مستحب است روز هشتم ذىالحجّه براى حجّ تمتّع محرم شود، وگرنه روز نهم واجب است براى حج محرم گشته و به عرفات برود.