3 ـ وقوف در مشعر الحرام
مسأله: سوّم از واجبات حجّ تمتّع: وقوف (يعنى بودن) در مزدلفه (مشعرالحرام) است قربة الى الله تعالى.
مسأله: واجب است بعد از آن که محرم شب عيد از عرفات خارج مىشود به مشعرالحرام برود، و احوط اين است که شب را در مشعر باشد، و هنگامى که فجر طلوع کرد چنين نيّت مىکند: در سرزمين مشعرالحرام وقوف مىکنم از اذان صبح تا طلوع آفتاب براى حجّ تمتّع قربةً الى الله تعالى.
مسأله: حدود مشعر (مزدلفة) که به وسيله علامتهاى موجود تعيين شده است معتبر و وقوف خارج از مشعر مجزى نيست، و وقوف در مشعر از واجبات اساسى حج است اگر کسى عمداً آن را ترک نمايد حجّش باطل است.
مسأله: وقوف در مشعر دو قسم است:
1 ـ وقوف اختيارى که از اوّل اذان صبح روز عيد قربان است تا اوّل طلوع آفتاب، و مقدار رکن، وقوف در اين فاصله است هرچند کم باشد و اگر کسى پس از گذشتن چند دقيقه از اذان صبح عمداً از مشعر خارج شد و تا طلوع آفتاب نماند معصيت کرده امّا حجش صحيح است.
2 ـ وقوف اضطرارى مشعر دو وقت است: يکى از اوّل اذان مغرب شب عيد تا اذان صبح، و ديگرى از اوّل طلوع آفتاب روز عيد قربان تا ظهر همان روز.
مسأله: براى مردان در صورت اختيار وقوف اختيارى واجب است، امّا زنان و کودکان و بيماران و کسانى که از دشمن ترس دارند و اشخاص ضعيف که در شلوغى اذيت مىشوند، مانند پيرمردان جايز است به همان وقوف اضطرارى اول (مقدارى از شب عيد، از اذان مغرب به بعد) اکتفا نمايند و حج آنها صحيح است و کفّاره نيز ندارد، و افرادى که لازم است همراه اين جمع باشند حکم همين جمع را دارند، يعنى به همان وقوف اضطرارى اکتفا مىکنند و کفّاره ندارند.
مسأله: کسانى که جاهل به حکم يا موضوع بوده و يا ناسى و مضطرّ باشند به همان وقوف اضطرارى اکتفا نموده و کفّاره نيز ندارند.
مسأله: اگر وقوف اختيارى (مابين اذان صبح روز عيد تا طلوع آفتاب) و اضطرارى اوّل (از اذان مغرب تا اذان صبح شب عيد) را درک نکرد لازم است وقوف اضطرارى دوّم را (که مقدارى از اوّل آفتاب صبح عيد است تا ظهر) انجام دهد.
مسأله: درک وقوفين چند قسم است:
1 ـ تنها وقوف اختيارى عرفه را درک کند و از وقوف به مشعر معذور باشد (به جهت اضطرار يا ساير عذرها) در اين صورت حج صحيح است.
2 ـ تنها وقوف اضطرارى عرفات را درک کرده باشد (مقدارى از شب عيد) حج او صحيح نيست.
3 ـ تنها وقوف اختيارى مشعر را درک کرده باشد و عمداً وقوف عرفات را ترک نکرده باشد بلکه به جهت عذرى ترک شده، حج صحيح است اما اگر عمداً وقوف به عرفات را ترک کرده باشد حج صحيح نيست.
4 ـ تنها وقوف اضطرارى مشعر را درک نمايد، اگر وقوف عرفات را عمداً ترک نکرده باشد حج صحيح است و اگر عمداً وقوف عرفات را ترک کرده باشد حج صحيح نيست.
5 ـ هر دو وقوف اختيارى عرفات و مشعر را درک کند، حج صحيح است.
6 ـ اختيارى عرفه و اضطرارى مشعر را درک نمايد، حج صحيح است.
7 ـ اضطرارى عرفه و اضطرارى مشعر را درک نمايد، حج صحيح است.
8 ـ اضطرارى عرفه و اختيارى مشعر را درک نمايد، حج صحيح است.
9 ـ هيچ يک از دو وقوف را درک نکند نه اختيارى و نه اضطرارى آن را، حج باطل است، از روى علم باشد يا جهل، معذور باشد يا نباشد.
مسأله: چنانچه محرم به احرام حج شد ولى حج از او فوت شد مانند اينکه هيچيک از وقوفين اختيارى و اضطرارى را درک نکرد، بايد اعمال عمره مفرد را انجام دهد يعنى از نيّت احرام حج به احرام عمره مفرده عدول نمايد و اعمال آن را انجام دهد و محلّ شود و بقيّه مناسک مثل اعمال منى و مکّه از او ساقط است.
مسأله: يکى از مستحبّات وقوف در مشعر، جمعآورى مقدارى سنگ ريزه است براى رمى جمرات در منى و جايز است بيشتر از آنچه رمى مىنمايد بردارد که اگر تعدادى خطا کرد از زيادى استفاده نمايد گرچه اگر کم برداشت يا کم آورد مىتواند از ريگهاى منى يا وادى محسّر استفاده کند.