13 ـ رمى جمرات

13 ـ رمى جمرات

13 ـ رمى جمرات

مسأله: سيزدهم از واجبات حج تمتّع: رمى (زدن سنگ ريزه) به جمرات سه گانه است (صغرى و وسطى و عقبه) در روز يازدهم و دوازدهم (و چنانچه ماندن شب سيزدهم در منى واجب بود روز سيزدهم نيز بايد جمرات سه گانه را رمى نمايد) به قصد قربة الى الله تعالى، و چنين نيّت مى‌کند: رمى مى‌کنم اين جمره را با هفت سنگ ريزه براى حج تمتع قربة الى الله تعالى.

مسأله: وقت رمى جمرات از اوّل طلوع آفتاب است تا غروب آفتاب و رعايت ترتيب لازم است، يعنى: اوّل هفت سنگ ريزه به جمره صغرى. سپس هفت سنگ ريزه به جمره وسطى. سپس هفت سنگ ريزه به جمره عقبه مى‌زند. که مجموعاً بيست و يک سنگ ريزه در هر روز مى‌شود.

مسأله: افرادى که از رمى در روز معذورند مانند زنان و کودکان و بيماران و کسانى که از شلوغى يا از دشمن ترس دارند مى‌توانند شب رمى نمايند.

مسأله: شخص مختار واجب است شخصاً رمى را انجام دهد و تا زمانى که مضطّر نباشد نمى‌تواند نايب بگيرد و واجباتى را که در رمى جمره عقبه در روز عيد ذکر شد اينجا نيز بايد رعايت کند.

مسأله: موالات و پى در پى بودن در رمى هفت سنگريزه شرط نيست، بلى در فاصله زياد بايد اعاده کند، اما استراحت مختصر در بين آنها مانعى ندارد، و بين جمره صغرى و وسطى و عقبه فاصله زياد اشکال ندارد و مى‌تواند اوّلى را اوّل صبح و دوّمى را ظهر و سوّمى را نزديک غروب انجام دهد.

مسأله: اگر رمى سه جمره را عمداً ترک نمود معصيت کرده ولى حج او باطل نيست و کفّاره ندارد و موجب باقى ماندن هيچ يک از محرّمات احرام نمى‌شود، و اگر جهلاً يا از روى فراموشى و اضطرار يا عذر ديگرى بود معصيت نکرده وکفّاره ندارد ولى در تمام اقسام بايد آن را قضا کند.

مسأله: اگر رمى جمرات را فراموش کند و به مکه مکرّمه برود بايد به منى برگردد و آن را قضا نمايد، و چنانچه به ياد نياورد تا اينکه به شهر خود بازگشت بايد سال بعد خودش يا نايبش آن را قضا کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

1 ـ احرام

No image

2 ـ وقوف در عرفات

No image

3 ـ وقوف در مشعر الحرام

No image

4 ـ رمى جمره عقبه

No image

5 ـ قربانى

پر بازدیدترین ها

No image

8 ـ دو رکعت نماز طواف

No image

7 ـ طواف زیارت

No image

9 ـ سعى بین صفا و مروه

No image

6 ـ حلق یا تقصیر

Powered by TayaCMS