تأخیر احرام از میقات

تأخیر احرام از میقات

تأخير احرام از ميقات

مسأله 175 - جائز نيست تأخير احرام از ميقات

براى کسانى که قصد اتيان به مناسک دارند يا مى خواهند

داخل مکه مکرمه شوند مگر سه دسته :

اول کسانى که براى قتال وجنگ داخل مکه

مى شوند .

/ صفحة 102 /

دوم کسانى که کارشان طورى است که بايد مکرر

داخل وخارج شوند مانند هيزم کش .

سوم کسانى که مريضند ونمى توانند احرام جامع

جميع قيود وواجبات را ببندند .

مسأله 176 - اگر مکلف با دانستن واز روى تعمد

احرام از ميقات يا مقابل آن نبندد واز ميقات بگذرد چنانچه

برگشتن به ميقات يا مقابل آن ممکن باشد بايد برگردد چه

آن که داخل حرم شده يا نشده باشد واز ميقات يا مقابل آن

احرام ببندد وحجش صحيح است .

وچنانچه ممکن نيست مراجعت به ميقات يا محاذى

آن ولى مراجعت به خارج حرم ممکن است بايد برگردد به

خارج واز آنجا احرام ببندد وحجش هم صحيح است .

وچنانچه مراجعت به خارج حرم ممکن نيست بايد

از همان محل خودش احرام ببندد ودر دو صورت اخيره

چون بيشتر فقهاء حکم به فساد عمره نموده اند بنابر احتياط

غير لزومى حج را در سال ديگر اعاده نمايد اگر حج وجوبى

/ صفحة 103 /

است .

واين حکم که در دو صورت اخيره بيان کرديم

مختص به عمره تمتع وحج است وشامل عمره مفرده

نمى شود پس در عمره مفرده اگر نتوانست به ميقات برگردد

عمره او فاسد است .

ودر صورتى که مکلف در تمام صور گذشته به وظيفه

خود عمل ننمود واعمال را بدون احرام بجا آورد حج او

بلا اشکال فاسد خواهد بود .

مسأله 177 - اگر مکلف به سبب فراموشى يا

بيهوشى ، يا جهل به حکم يا جهل به ميقات احرام از ميقات

نبندد در صورتى که تمکن از مراجعت به ميقات داشته

باشد ، بايد برگردد واز آنجا احرام ببندد .

ودر صورتى که تمکن از مراجعت به ميقات ندارد اگر

داخل حرم نشده چنانچه ميقات ديگرى در پيش است مثل

آن که از مسجد شجره گذشته وبه جحفه نرسيده احرام را

تأخير بياندازد تا آن ميقات و احرام از آن جا ببندد وچنانچه

ميقات ديگر در پيش نيست واز همان جاى خود احرام

/ صفحة 104 /

ببندد .

ودر صورتى که تمکن از مراجعت ندارد وداخل حرم

هم شده است چنانچه ممکن است بايد برگردد به خارج

حرم واز آنجا احرام ببندد واحتياط غير لزومى آن است که

هر قدر که بتواند بيشتر دور شود تا نزديکتر به ميقات باشد .

ودر صورتى که مراجعت به خارج حرم هم امکان

ندارد از همان جاى خود احرام ببندد اگر چه داخل مکه هم

شده باشد ودر همه اين صور حج او صحيح است .

مسأله 178 - اگر مکلف در موقع رسيدن به ميقات

بيهوش باشد يک نفر از همراهان او را محرم نموده واز طرف

او تلبيه بگويد واز محرمات احرام او را دور کند ، ودر اين

صورت بعد از به هوش آمدن مراجعت به ميقات براى او

لازم نيست ، ولى چنانچه کسى اين عمل را انجام نداد بعد از

به هوش آمدن حکم مسأله سابقه در حق او جارى است .

مسأله 179 - زن حائض که از روى جهل به حکم

احرام خود را از ميقات نبسته در حکم مساوى با سائر

/ صفحة 105 /

مکلفين است .

مسأله 180 - مکلف اگر عمدا اعمال عمره را بدون

احرام بجا آورد احرام او فاسد است وچنانچه بعد براى

اعاده عمره از ميقات ويا خارج حرم ويا از محل خودش به

تفصيلى که گذشت دارد ، اعاده نموده وحجش صحيح

است ، واگر اعاده ننموده ، حج او باطل است .

واگر از روى جهل ونسيان اعمال عمره را بدون

احرام بجا آورد وپس از تمام شدن اعمال متذکر يا عالم

شود عمره او صحيح است ولى در صورتى که اعاده عمره

متمکن باشد به همان گونه که بيان شد احوط اعاده آن

است .

مسأله 181 - اگر مکلف از روى جهل يا فراموشى

احرام حج تمتع را از مکه نسبت در صورتى که در عرفات

عالم يا متذکر شد از همان جا احرام ببندد چه آن که متمکن از

برگشتن به مکه باشد يا نباشد .

ودر صورتى که در مشعر يا بعد از افاضه از آن متذکر

/ صفحة 106 /

يا عالم شد در همانجا احرام ببندد ودر صورتى که بعد از

تمام شدن اعمال حج متذکر يا عالم شد حج او صحيح

است .

/ صفحة 107 /

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

صورت تلبیه

No image

احرام وواجبات آن

No image

تأخیر احرام از میقات

No image

تلبیه وواجبات آن

Powered by TayaCMS