فصل پنجم ـ تقصیر

فصل پنجم ـ تقصیر

فصل پنجم ـ تقصير

مسأله242 ـ واجب است شخص بعد از سعى تقصير کند و انجام آن قبل از سعى صحيح نيست. و مقصود از آن کوتاه کردن مقدارى از موى سر يا شارب يا ريش و يا گرفتن قدرى از ناخن دست يا پا است.

مسأله243 ـ تقصير نيز از عبادات است و بايد با نيّت انجام شود و شرايط نيّت آن همان شرايطى است که در نيّت احرام گفته شد.

مسأله244 ـ واجب نيست بعد از سعى فوراً مبادرت به تقصير کند.

مسأله245 ـ در تقصير، تراشيدن موى سر براى خارج شدن از احرام عمره تمتع کافى نيست بلکه بايد مو کوتاه شود. بنابراين اگر کسى به جاى کوتاه کردن مو، آن را بتراشد کفايت نمى کند و در صورتى که از روى علم و عمد باشد بايد يک گوسفند هم به خاطر تراشيدن مو کفاره بدهد. و اما اگر براى عمره مفرده محرم شده باشد، بين حلق و تقصير مخيّر است.

مسأله246 ـ براى مُحلّ شدن از احرام عمره تمتع، کندن مو کفايت از کوتاه کردن مو نمى کند بلکه حتماً بايد مو کوتاه شود. و کندن مو نه تنها کافى نيست بلکه اگر از روى علم و عمد باشد، موجب ثبوت کفاره هم مى شود.

مسأله247 ـ اگر کسى بر اثر جهل به حکم به جاى تقصير، موى سر خود را بکند و حج انجام دهد عمره او باطل است و حج او تبديل به حج اِفراد مى شود. در اين صورت اگر حج او واجب باشد، احتياط واجب آن است که بعد از انجام اعمال حجّ عمره مفرده بجا آورده و در سال بعد نيز عمره و حجّ تمتع را اعاده نمايد و کسى هم که بر اثر جهل به حکم به جاى کوتاه کردن مو، سر خود را تراشيده و حج بجا آورده، همين حکم را دارد.

مسأله248 ـ اگر از روى عمد يا ندانستن مسأله تقصير نکند و محرم به احرام حج شود، اقوى آن است که عمره او باطل شده و حج او تبديل به حج اِفراد مى شود و بنابر احتياط واجب بايد بعد از حج، عمره مفرده بجا آورده و عمره و حج تمتع را در سال آينده اعاده کند.

مسأله249 ـ اگر از روى سهو تقصير را ترک کند و براى حج محرم شود، احرام و عمره و حج او صحيح است و چيزى بر عهده او نيست اگرچه مستحب است يک گوسفند کفاره بدهد بلکه احوط عدم ترک آن است.

مسأله250 ـ در عمره تمتع، بعد از تقصير همه محرّمات احرام حتّى زن بر او حلال مى شود.

مسأله251 ـ در عمره تمتع طواف نساء واجب نيست هر چند احتياط آن است که طواف نساء و نماز آن را به قصد رجاء بجا آورد. و اما اگر براى عمره مفرده محرم شده باشد، زن بر او حلال نمى شود مگر آنکه بعد از تقصير يا حلق طواف نساء و نماز آن را بجا آورد. کيفيت طواف نساء و احکام آن مانند طواف عمره است.

مسأله252 ـ ظاهر اين است که بايد براى هر عمره مفرده و هر حجى يک طواف نساء جداگانه بجا آورده شود، اگر چه تحلّل با طواف نساء واحد بعيد نيست، ولى واجب است براى هر کدام، طواف نساء مستقلى بجا آورده شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

مسایل متفرقه

No image

فصل چهارم ـ رمى

No image

فصل اول ـ احرام

Powered by TayaCMS