احکام بین عمره تمتع و حج تمتع

احکام بین عمره تمتع و حج تمتع

احکام بين عمره تمتع و حج تمتع

مسأله 749 ـ ظاهراً تراشيدن سر بين عمره تمتع و حج تمتع اشکالى ندارد. ولى رعايت احتياط خوب است، بلى همانگونه که گذشت تراشيدن سر براى تقصير عمره تمتع کافى نيست.

مسأله 750 ـ همانگونه که گذشت حرمت صيد از احکام حرم است و اختصاص به محرم ندارد. لذا حرمت آن بين عمره تمتع و حج تمتع از احکام عمره يا حج نيست.

مسأله 751 ـ خروج از مکه براى کسى که مطمئن است مى تواند براى انجام حج تمتع به مکه برگردد. چنانچه در همان ماه عمره تمتع انجام داده مانعى ندارد. هر چند رعايت احتياط خوب است.

مسأله 752 ـ بنابر آنچه گذشت رفتن عوامل خدماتى حج و ساير افراد به جده، عرفات، منى، غار ثور و ساير

(254صفحه)

اماکنى که خارج از مکه قرار دارد. در همان ماهى که عمره تمتع بجا آورده اند، مانعى ندارد.

مسأله 753 ـ خروج از مکه در غير از ماهى که عمره تمتع انجام داده اشکالى ندارد. اما چون ورود به مکه در فرض مذکور بدون احرام حرام است، بايد مسائل مربوط به عمره بين عمره تمتع و حج را که بيان خواهد شد رعايت کند.

مسأله 754 ـ اگر کسى پس از عمره تمتع از مکه خارج شد و ماه بعد مراجعت کرد عمره او فاسد و باطل شده و از قابليت عمره تمتع بودن مى افتد. لذا اگر بخواهد حج تمتع انجام دهد، بايد مجدداً از يکى از مواقيت معروفه، و در صورت عدم تمکن از ادنى الحل محرم به احرام عمره تمتع شود، والاّ حج تمتع او صحيح نيست.

مسأله 755 ـ ملاک احرام مجدد خروج و ورود به شهر مکه است. بنابراين اگر از مکه خارج نشود، اما از حدود حرم خارج شود لازم نيست دومرتبه محرم شود.

مسأله 756 ـ انجام عمره مفرده در همان ماهى که عمره تمتع انجام داده است، جايز نيست. و اگر انجام

(255صفحه)

دهد صحيح نيست. ولى به عمره تمتع و حج تمتع او ضررى نمى زند.

مسأله 757 ـ اگر در غير از ماهى که عمره تمتع انجام داده عمره مفرده بجا آورد عمره تمتع او باطل خواهد شد، ولى اگر تا هشتم ذى الحجه در مکه بماند و بخواهد حج تمتع انجام دهد عمره مفرده مذکور قهراً تبديل به عمره تمتع شده، و مى تواند پس از آن حج تمتع بجا آورد.

مسأله 758 ـ کسى که قصد دارد پس از ورود به مکه، از مکه خارج شود و دوباره برگردد بار اول محرم به احرام عمره مفرده شود، و براى آخرين بار محرم به احرام عمره تمتع شود.

مسأله 759 ـ در فرض سابق اگر از حرم خارج نشد و خواست عمره تمتع انجام دهد بايد به يکى از مواقيت معروفه برود و از آنجا براى عمره تمتع محرم شود، و احرام از ادنى الحل يا مکه کفايت نمى کند.

مسأله 760 ـ در فرض سابق اگر بعد از انجام عمره مفرده نتوانست از مکه خارج شود، چنانچه عمره مفرده

(256صفحه)

را در ماههاى حج انجام داده باشد، همان عمره تبديل به عمره تمتع شده، و مى تواند حج تمتع را حتى بصورت نيابى انجام دهد، البته مشروط بر اينکه عمره انجام شده را به نيت منوب عنه انجام داده باشد.

مسأله 761 ـ کسى که بعد از عمره تمتع از مکه خارج شود و در ماه بعد مراجعت کند اگر بدون احرام وارد مکه شود چون عمره تمتع او باطل شده، حج تمتع او صحيح نيست.

مسأله 762 ـ با توجه به توسعه شهر مکه، رفتن به اطراف آن ـ مثل غار حرا ـ تا جايى که عرفاً بگويند شهر مکه است مانعى ندارد.

مسأله 763 ـ اگر کسى پس از انجام عمره تمتع و قبل از احرام حج به گونه اى بيمار شد که قدرت ماندن و انجام حج را نداشت و مجبور شد به وطن بازگردد، احتياط مستحب آن است که اگر ممکن است او را طواف نساء بدهند، والا به کسى نيابت دهد تا طواف نساء او را بجا آورد، و اگر سال اول استطاعت او بوده حج بر او واجب نيست، و در صورت بقاى استطاعت در سال

(257صفحه)

آينده حج بجا آورد.

مسأله 764 ـ کسى که حجة الاسلام خود را انجام داده اگر با احرام عمره تمتع مستحبى وارد مکه شود و اعمال خود را انجام دهد و بعد بخواهد حج إفراد انجام دهد چنانچه از مکه خارج شود و از يکى از مواقيت معروفه محرم به احرام حج إفراد شود صحيح است.

مسأله 765 ـ کسى که عمره تمتع مستحبى انجام داده مى تواند حج را ترک کند، ولى معصيت کرده است، و در اين فرض طواف نساء هم لازم نيست هر چند مستحب است.

مسأله 766 ـ اگر براى عمره تمتع محرم شد و به جهت عذرى وقتى به مکه برسد که اگر بخواهد اعمال عمره تمتع را بجا آورد وقوف رکنى عرفات از او فوت مى شود، بايد نيت خود را به حج إفراد بگرداند. و اگر حج واجب بجا مى آورد پس از آن يک عمره مفرده انجام دهد.

مسأله 767 ـ اگر حائض و نفسا، از انجام طواف تا تنگ شدن وقت معذور باشد طبق مسأله قبل عمل کند.

مسأله 768 ـ اگر به جهت عذرى بدون احرام وارد مکه

(258صفحه)

شد و بخاطر تنگى وقت امکان انجام عمره تمتع را نداشت حج إفراد بجا آورد و کفايت مى کند. و اگر عمداً بدون عذر عمره تمتع را ترک کند يا باطل انجام دهد، به احتياط واجب حج إفـراد بجـا آورد، و سال بعـد بايد حج را اعاده کند.

مسأله 769 ـ مراد از تنگى وقت اين است که جزء رکنى وقوف اختيارى عرفات را درک نکند. يعنى اگر بخواهد اعمال خود را بجا آورد و براى حج محرم شود و به عرفات برود بعد از مغرب به عرفات برسد.

مسأله 770 ـ کسى که حج مستحبى بجا مى آورد لازم نيست بعد از حج إفراد عمره مفرده بجا آورد.

(259صفحه)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

تقصیـر

No image

شرایط صحت تقصیر

No image

وقت تقصیر

پر بازدیدترین ها

No image

تقصیـر

No image

شرایط صحت تقصیر

No image

وقت تقصیر

Powered by TayaCMS