عمره و حج کودکان

عمره و حج کودکان

عمره و حج کودکان

مسأله 36 ـ بر کودک مميز مستحب است عمره و حج بجا آورد، و عمل او صحيح است هر چند بدون اجازه ولىّ او باشد.

مسأله 37 ـ مستحب است ولىّ، کودک غيرمميّز خود را محرم کند، يعنى اگر کودک پسر است او را از لباس دوخته برهنه کند و لباس احرام به او بپوشاند، و اگر دختر است در همان لباسى که پوشيده او را محرم کند و نيت کند: «اين کودک را به عمره مفرده يا غير آن محرم مى کنم قربة إلى الله». سپس اگر کودک مى تواند تلبيه را اگر چه با تلقين بگويد، و الاّ ولىّ به جاى او تلبيه بگويد.(1)

1 ـ با توجه به اينکه انجام اعمال کودک به صورت صحيح نوعاً مشکل است و شبهه مى شود که در احرام باقى بماند، لذا در اين صورت بهتر است او را محرم نکنند.

(34صفحه)

مسأله 38 ـ ولىّ طفل طبق فتواى مجتهدى که خودش از او تقليد مى کند اعمال را بجا آورد، و در موارد اختلافى بهتر است احتياط کند.

مسأله 39 ـ مقصود از «ولىّ» در مسأله قبل ولىّ شرعى مى باشد، و در اين مورد مادر کودک ملحق به ولىّ شرعى است.

مسأله 40 ـ بعد از آنکه کودک محرم شد ولىّ بايد او را از محرمات احرام باز دارد. و اگر مميز نيست رعايت محرمات احرام او بر عهده ولىّ است.

مسأله 41 ـ يکى از محرمات احرام که سايه قرار دادن است، و احکام آن در جاى خود خواهد آمد، اختصاص به مردان دارد، و اين حکم شامل کودکان نمى شود، هرچند مميز باشند.

مسأله 42 ـ کفاره محرمات احرام کودک غيرمميز بنابر اقوى در صيد و بنابر احتياط واجب در غير صيد بر ولى کودک است.

مسأله 43 ـ ولىّ پس از احرام کودک بايد او را وادار کند که تمام اعمال عمره و حج را انجام دهد، و در اعمالى

(35صفحه)

که نياز به طهارت و وضو دارد احتياطاً بايد کودک را وضو بدهد و پاک نگاه دارد.

مسأله 44 ـ ظاهراً تمام مستحبات مربوط به اعمال در مورد کودکان نيز جارى است.

مسأله 45 ـ اگر کودک در اثناى طواف بخوابد يا محدث شود، بنابر احتياط پس از تطهير و وضو دادن کودک طبق مسأله 526 عمل شود.

مسأله 46 ـ اگر بعد از طواف متوجه شوند که کودک محدث شده، ولى ندانند که حدث در حال طواف بوده يا بعد از طواف، اعتنا نکنند و طواف صحيح است.

مسأله 47 ـ اگر در اثناى طواف يا بعد از آن يقين کنند که کودک در بين طواف محدث شده، ولى ندانند دور چندم بوده، احتياطاً طواف باطل است، و بنابر احتياط واجب پس از تطهير و وضو دادن کودک، دوباره او را طواف دهند.

مسأله 48 ـ طواف دادن کودک غيرمميز چند شوط آن توسط پدر و و چند شوط باقيمانده توسط مادر خلاف احتياط است، بلکه يک نفر نيت کند و عهده دار طواف

(36صفحه)

دادن تمام اشواط شود و نماز طواف را هم شخص طواف دهنده بخواند، و اگر قرائتش صحيح نيست بنابر احتياط واجب نايب هم بگيرد که نماز را بطور صحيح بخواند.

مسأله 49 ـ احتياط واجب بلکه اقوى اين است که کودک مميزى را که قدرت و تمکن از راه رفتن دارد وادار به انجام طواف و سعى کنند، و در آغوش گرفتن يا به دوش گرفتن او يا سوار کردن بر ويلچر جايز نيست. بلى چنانچه راه رفتن بر او عسر و حرج باشد به مقدار رفع عسر و حرج اشکالى ندارد.

مسأله 50 ـ اگر کودک غيرمميز در حال سعى خوابش ببرد مانعى ندارد، و مى توانند در همان حال سعى او را اتمام کند، چون نيتِ سعىِ کودک با سعى دهنده است، و طهارت نيز در سعى شرط نيست.

مسأله 51 ـ قربانى حج کودک بر عهده ولىّ اوست. و اگر تمکن نداشت از طرف کودک روزه بگيرد. حتى اگر ولىّ کودک نيز حج تمتع انجام مى دهد و فقط تمکن از يک قربانى دارد بايد آن را براى کودک قربانى کند و خودش روزه بگيرد.

(37صفحه)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

عمره و حج کودکان

No image

حجة الاسلام

No image

شرایط وجوب حجة الاسلام

No image

1 ـ بلوغ:

پر بازدیدترین ها

No image

حج بذلى

No image

استطاعت

No image

استطاعت بدنى

No image

رجوع به کفایت

No image

استطاعت طریقى

Powered by TayaCMS