حجة الاسلام

حجة الاسلام

حجة الاسلام

مسأله 52 ـ بر هر فردى که مستطيع باشد، يعنى شرايط وجوب حج را داشته باشد در مدت عمر يکبار حج واجب مى شود. که آن را «حجة الاسلام» مى گويند.

مسأله 53 ـ مستطيع بايد حج را فوراً انجام دهد. يعنى در اولين سال استطاعت بجاآورد. و اگر تأخير انداخت معصيت کرده، و واجب است در سال بعد انجام دهد.

مسأله 54 ـ بر مستطيع واجب است مقدمات انجام حج از قبيل تهيه وسايل و اسباب سفر را ـ به طورى که بتواند در همان سال حج انجام دهد ـ فراهم کند. و چنانچه کوتاهى کند و نتواند در آن سال حج بجا آورد حج بر او مستقر مى شود و بايد در سالهاى بعد آن را انجام دهد هر چند استطاعت او از بين برود، مگر اينکه انجام حج براى او حرجى باشد.

مسأله 55 ـ کسى که حج بر او مستقر شده اگر انجـام

(39صفحه)

حـج براى او حرجى باشد بايد استنابه کند، واگر استنابه نکـرد بايد بعد از فوتش يک حج نيـابتى ـ ولــو ميقـاتى ـ از تــرکه او بگيـرند.

مسأله 56 ـ چنانچه فردى با صيغه صحيح نذر کند يا عهد کند يا قسم بخورد که حج تمتع انجام دهد به خاطر وفاى به نذر يا عهد يا قسم بايد حـج را بجـا آورد. و اگـر عمداً آن را ترک کند بايد کفـاره نـذر يا عهـد يا قسـم خــود را بدهــد.

مسأله 57 ـ کليه شرايط نذر و عهد و قسم که در توضيح المسائل آمده از جمله اجازه شوهر براى نذر، و انحلال نذر با نهى پدر در مسائل حج نيز جارى است.

(40صفحه)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

عمره و حج کودکان

No image

حجة الاسلام

No image

شرایط وجوب حجة الاسلام

No image

1 ـ بلوغ:

پر بازدیدترین ها

No image

حج بذلى

No image

استطاعت

No image

استطاعت بدنى

No image

رجوع به کفایت

No image

استطاعت طریقى

Powered by TayaCMS