معامله سلف (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

معامله سلف (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

شــرائط مــعامله سـلف

مسأله 2119 :

معامله سلف شش شرط دارد:

اول ـ خصوصياتى را که قيمت جنس به واسطه آنها فرق مى کند معين نمايند.

دوم ـ حسب اجماع علماء پيش از آنکه خريدار و فروشنده از هم جدا شوند، خريدار تمام قيمت را به فروشنده بدهد، يا به مقدار پول آن از فروشنده طلبکار باشد و موقع پرداخت آن رسيده باشد و طلب خود را بابت قيمت جنس حساب کند و او قبول نمايد اگر چه اين صورت خالى از اشکال نيست و احتياط مستحبى ترک آنست. و چنانچه مقدارى از قيمت آنرا بدهد، اگر چه معامله به آن مقدار صحيح است، ولى فروشنده مى تواند معامله همان مقدار را بهم بزند.

ســوم ـ مدت را کاملاً معين کنند، و اگر مثلاً بگويد تا اول خرمن جنس را تحويل مى دهم چون مدت کاملاً معلوم نشده معامله باطل است.

چهارم ـ وقتى را براى تحويل جنس معين کنند که در آن وقت جنس به قدرى کمياب نباشد که فروشنده نتواند آنرا تحويل دهد.

پنجـم ـ جاى تحويل جنس را معين نمايند بنابر احتياط واجب، ولى اگر از حرفهاى آنان جاى آن معلوم باشد، لازم نيست اسم آنجا را ببرند.

شــشم ـ وزن يا پيمانه آنرا معين کنند و جنسى را هم که معمولاً با ديدن معامله مى کنند اگر سلف بفروشند اشکال ندارد، ولى بايد مثل بعضى از اقسام گردو، و تخم مرغ تفاوت افراد آن به قدرى کم باشد که مردم به آن اهميت ندهند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

معامله سلف

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS