مبطلات نماز

مبطلات نماز

مبطلات نماز

سوال 268 :

اين جانب مدّتى در نماز، سوره قدر را مى خواندم و کلمه «مَطْلَع» را به ضمّ ميم خوانده ام; چون در مفاتيح من اين طور نوشته بود، آيا نمازهايم درست بوده است؟

جواب :

چون مقصّر نبوده ايد نماز شما صحيح است و قضا ندارد; ولى بعد از اين مراقب باشيد.

سوال 269 :

اگر انسانى در حال نماز فراموش کند آدامس در دهان اوست (آدامسى که مزّه اى ندارد)، آيا بايد نماز را بشکند يا ادامه دهد؟ و بطور کلّى، اگر انسان در حال نماز سقّز يا آدامسى را که شيرينى آن از بين رفته در دهان داشته باشد، ولى نخورد، آيا نمازش باطل است؟

جواب :

نماز باطل نيست.

سوال 270 :

آيا جواب سلام، در صورتى که به غير زبان عربى باشد (مثلاً انگليسى)، واجب است؟

جواب :

آرى واجب است.

سوال 271 :

جواب دادن سلامى که در نامه مى باشد چه حکمى دارد؟

جواب :

احتياط آن است که جواب داده شود.

سوال 272 :

اگر کسى وارد مسجد شود و سلام کند، و همه مشغول نماز باشند، جواب سلام بر چه کسى لازم است؟ در صورتى که هيچ کس جواب سلام را ندهد، وضعيّت نماز اين عدّه چگونه خواهد بود؟

جواب :

بر يکى از آنها به عنوان واجب کفايى(1) جواب سلام لازم است و اگر هيچ کس جواب ندهد، همه معصيت کرده اند; ولى نمازشان صحيح است.

سوال 273 :

گذاشتن «ناس»(2) در دهان، به هنگام نماز چه صورتى دارد؟

جواب :

اشکال دارد، و خوردن ناس با توجّه به ضررهاى فراوان آن در غير نماز هم اشکال دارد.

سوال 274 :

ما هميشه نماز مغرب و عشا را در مسجد جامع برگزار مى کنيم، امّا نه به جماعت (چون امام جماعت نداريم)، در حين نماز، افرادى که وارد مسجد مى شوند «سلام» مى کنند و چون پاسخ سلام، يک امر واجب کفايى است و شخص سلام کننده بايد پاسخ را به گونه اى بشنود که آن را پاسخ خود تلقّى کند، و از طرفى در شرايطى که ما نماز را بجا مى آوريم، اگر براى پاسخ دادن، صدايمان را بيش از حدّ معمول بلند کنيم، موجب از بين رفتن حالت روحانى نماز و تمرکز حواس در اين فريضه مقدّس مى شود، لذا اطّلاعيّه اى به اين مضمون نوشته ايم: «لطفاً در صورتى که نمازگزاران در حال نمازند، سلام نکنيد». امّا اين امر باعث حساسيّت بعضى از مؤمنين شده است. لطفاً بفرماييد اين کار چه حکمى دارد؟

جواب :

بسيارى از فقها گفته اند: «سلام کردن بر نمازگزار مکروه است(1)»، بنابراين اطّلاعيّه مزبور بد نيست.

سوال 275 :

آيا شکّ بعد از سلام نماز مغرب، در صورتى که يک طرف شک باطل نباشد (مثل شک بين دو و چهار)، نيز از شکهايى است که نبايد به آن اعتنا کرد؟

جواب :

شک بعد از سلام اعتبارى ندارد، به شرط اين که يک طرف آن صحيح باشد.

سوال 276 :

در خارج شدن از حالت کثيرالشّک در نماز فرموده اند: «اگر در سه نماز پى در پى شک نکند از حالت کثيرالشّک خارج مى شود» آيا بايد حتماً نماز يوميّه باشد؟ يا اين که اگر در سه نماز قضاى پى در پى، يا سه نماز مستحبّى پى در پى نيز شک نکند، از حالت کثيرالشّک خارج مى شود؟

جواب :

معيار اين است که عرفاً بگويند او ديگر کثيرالشّک نيست و مادام که اين موضوع ثابت نشود حکم حالت سابق باقى است.

سوال 277 :

اگر نمازگزار در حال قيام، شک بين سه و چهار کند و بعد از شک يادش بيايد که در رکعت قبل يک سجده را فرموش کرده تکليفش چيست؟

جواب :

نماز او باطل است و بايد آن را رها کرده از نو شروع کند.

سوال 278 :

اگر کسى در حال نماز شک کند نمازى که مى خواند نماز ظهر است يا عصر، و يا مغرب است يا عشا، تکليف چيست؟

جواب :

در صورت اوّل به نيّت نماز ظهر، و در صورت دوّم به نيّت نماز مغرب، نماز را تمام مى کند، سپس نماز بعدى را به جا مى آورد.

1. منظور از واجب کفايى اين است که اگر يک نفر آن عمل واجب را انجام بدهد، کفايت مى کند و از بقيّه ساقط مى شود. بر خلاف «واجب عينى» که بر تک تک مکلّفين واجب است.

2. «ناس» نوعى مواد مخدّر خفيف است که بيشتر در افغانستان مورد استفاده قرار مى گيرد.

3. عروة الوثقى، جلد اوّل، مبطلاة الصّلاة، مسأله 29.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

مبطلات نماز

No image

مبطلات نماز

No image

مبطلات نماز

No image

مبطلات نماز

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نماز

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

احکام جماعت

No image

نماز قضا

No image

سجده

No image

قرائت

No image

نماز قضاى پدر و مادر

Powered by TayaCMS