لقاح مصنوعى …
جواب :
در فرض سوال فقط مادر و دختر و خواهر مفعول بر فاعل حرام اند و سائر منسوبين مفعول مانند دختر عمو و دختر دائى و دختر خاله به جهت لواط بر فاعل حرام نمى شوند.
سوال :
جوانى 21 ساله هستم... در سوم راهنمايى مشغول به تحصيل بودم با توجه به عدم آگاهى از مسائل شرعى و احکام اسلام با پسرى عمل لواط انجام دادم و دقيقاً مى دانم که عمل دخول انجام نشده آيا من مى توانم با خواهر او ازدواج نمايم؟
جواب :
در فرض سوال که يقين به عدم دخول ولو بعض حشفه، داريد ازدواج با خواهر لواط دهنده اشکال ندارد.
سوال :
آيا جايز است شوهر کافر و زن او مسلمان باشد؟
جواب :
جايز نيست.
سوال :
با زنى که يقين به زانيه بودن او داريم ويقين داريم عده نگه نمى دارد مى توان ازدواج کرد يا خير؟
جواب :
اگر مشهوره به زنا باشد احتياط ترک است.
لقاح مصنوعى (حاملگى خارج از رحم)1
سوال :
تزريق نطفه مرد بيگانه به زنى که از شوهرش بچه دار نمى شود چه صورت دارد؟
جواب :
جائز نيست. والله العالم.
سوال :
تزريق منى حيوان بحيوان ديگر يا به انسان را جايز مى دانيد يا خير؟
جواب :
تزريق منى حيوان به حيوان ديگر جايز است ولى تزريق منى حيوان به انسان يا انسان به انسان فروع و شقوقى دارد که در بعضى فروع آن اگر قصد استيلاد نباشد و بمنظور عقلائى ديگر مثل معالجه باشد يا تزريق منى زوج به زوجه باشد در صورتى که انجام اين کار مستلزم فعل حرامى نباشد حکم به جواز مى شود و بعضى فروع آن محکوم به حرمت و در بعض فروع آن حکم به جواز محل اشکال است بهر صورت بطور کلى نمى توان اين عمل را محکوم به جواز يا عدم جواز دانست بهتراين است که بطور موردى سوال شود تا جواب همان مورد داده شود.
سوال :
زن و شوهرى که صاحب فرزند نمى شوند به دکتر مراجعه مى کنند دکتر به آنها مى گويد نطفه شما ضعيف است بايد تقويت شود و زن و شوهر خيال مى کنند که دکتر مى خواهد با تزريق آمپول و يا داروهاى تقويتى نطفه آنان را تقويت کند ولى دکتر بدون اطلاع زوجين منى شخص اجنبى را به رحم زوجه تلقيح مى کند. لطفاً بيان فرمائيد آيا دکتر مجوز شرعى براى اين عمل دارد و در صورت مشروع نبودن فعل دکتر حکم شرعى را در خصوص پزشک بيان فرمائيد؟
جواب :
عمل مذکور حرام است و پزشکى که آن را انجام داده طبق نظر حاکم شرعى محکوم به تعزير مى شود.
سوال :
آيا مى توان نطفه زن و شوهرى را که بچه دار نمى شوند با هم ترکيب نموده و به صورت يک نطفه واحد و آماده (يعنى نطفه اى که در نهايت تبديل به انسان مى شود) در رَحِمِ زن ديگرى پرورش داد؟
سوال :
آيا اين مورد فوق در مورد زنى است که رحم او استعداد پرورش انسان را ندارد يا شامل زنانى که استعداد پرورش انسان را دارند نيز مى شود؟
سوال :
آيا مورد فوق را مى توان در قالب عقد اجاره قرارداد؟
جواب :
در مورد زنى که رحم او استعداد پرورش انسان را ندارد فتوا به جواز ترکيب نطفه شوهر او با نطفه او و قرار دادن آن در رحم زن ديگر به شرط اينکه متوقف بر ارتکاب فعل حرام يا مستلزم آن نباشد وجه واضح و قوى دارد و اگر استعداد مذکور را دارا باشد چون اين عمل با مصالح و نظامات تکوينى و تشريعى که مورد عنايت شارع مقدس است معارض و موجب تفويت و تضييع آنهااست احوط ترک اين عمل است. والله العالم.
سوال :
زنى از شوهر خود بچه دارنمى شود، آيا جايز است نطفه مرد ديگرى غير از شوهر بوسيله دستگاه در رحم او قرار داده شود و بدينوسيله حامله گردد، و اگر جايز است، آيا تمام احکام مادرى و فرزندى مانند محرميّت وارث و... جارى مى گردد؟
جواب :
اگر مقصود انعقاد نطفه مرد اجنبى و زن اجنبيه است جائز نيست و اگر مقصود اين است که نطفه زن و نطفه شوهرش پس از انعقاد به رحم زن ديگر منتقل نمايد در صورتى که انجام اين عمل مستلزم فعل حرام نباشد حکم به جواز خصوصاً در صورتى که رحم زن استعداد نگاهدارى جنين نداشته باشد بعيد نيست.
سوال :
اخيراً در علم پزشکى براى افراد نازا و آنان که صاحب فرزند نمى شوند عمل IWJ را تجويز مى نمايند به اينصورت که اسپرم زوج را گرفته پس از عمليات پزشکى در رحم زوجه لقاح از خارج مى نمايند در صورت عدم موفقيت اقدام به عمل IWFمى نمايند که اين عمل هم همچون عمل گذشته است امّا با اين تفاوت که اسپرم مرد را گرفته پس از عمليات پزشکى و پس از گذشت دو يا سه روز و بازبرى اسپرم در دستگاه مخصوص و بدون حضور زوج لقاح از خارج به رحم زوجه مى نمايند لذا خواهشمنديم نظر مبارک را بفرمائيد با تشکر فراوان.
جواب :
اگر اسپرم زوج را به رحم زوجه وارد کنند چه بنحو صورت اول و چه صورت دوّم و در خلال اين عمليات هيچ گونه خلاف شرعى مانند نگاه يا مسّ نا محرم ويا امور ديگر واقع نشود که البته بسيار بعيد است اشکال ندارد و اگر مستلزم حتى يک فعل حرام باشد جايز نيست.
سوال :
انتقال نطفه زوج پس از مرگ به رحم زوجه چه حکمى دارد؟
جواب :
اگر مستلزم فعل حرامى نگردد حکم جواز بعيد نيست. والله العالم.
سوال :
احکام مربوط به فرزندى که از طريق لقاح مصنوعى متولد شود را از نظر طهارت و ارث و... بيان فرماييد؟
جواب :
در فرض سوال ولد با مسلمان بودن احد والدين محکوم به طهارت است وبعض احکام مثل حرمت نکاح با محارم بر آن مرتب است ولى ارث بردن ولد از صاحب نطفه محل اشکال بلکه ظاهراً محکوم به عدم است. والله العالم.