عده طلاق

عده طلاق

عدّه طلاق

سوال 737 :

در صورتى که زوج پس از عقد دخول نکرده باشد، ولى انزال شده و نطفه به رحم زن منتقل شده باشد، و سپس طلاق واقع گردد. آيا زوجه بايد عدّه نگه دارد؟ حکم مسأله را در صورت حامله شدن، و حامله نشدن زوجه بيان فرماييد.

جواب :

آرى زوجه بايد عدّه نگه دارد.

سوال 738 :

زوجه اى ـ العياذ بالله ـ از زنا حامله شده، و طلاق داده شده است. آيا عدّه او وضع حمل است، يا عدّه غير حامله را دارد؟ حکم مسأله در صورتى که حاملگى از طريق وطى به شبهه باشد چيست؟

جواب :

در صورتى که مسلّم باشد حمل از زناست، و احتمال الحاق به زوج شرعى نباشد، عدّه اى براى حمل نيست، تنها عدّه طلاق دارد. و وطى به شبهه عدّه دارد، و در صورت حمل عدّه آن وضع حمل است.

سوال 739 :

مردى زوجه اش را طلاق مى دهد، و پيش از تمام شدن مدّت عدّه فوت مى کند. آيا زوجه بايد عدّه وفات نگه دارد، يا همان عدّه طلاق را تمام کند؟ آيا در اين مسأله فرقى ميان طلاق رجعى و بائن، يا طلاق حامله و غير حامله وجود دارد؟

جواب :

اگر عدّه رجعى بوده، نگه داشتن عدّه وفات لازم است. ولى در عدّه بائن، تکميل همان عدّه کافى است.

سوال 740 :

لطفاً به دو سوال زير پيرامون عدّه پاسخ فرماييد:

الف) خانمى در عدّه طلاق يا وفات بوده، که با او وطى به شبهه مى شود. آيا لازم است دو عدّه نگه دارد، يا تکميل همان عدّه اوّل کافى است؟ و اگر دو عدّه لازم باشد، عدّه دوّم (وطى به شبهه) از چه زمانى آغاز مى شود؟

جواب :

احتياط واجب آن است که دو عدّه نگه دارد. و عدّه دوّم پس از انقضاى عدّه اوّل شروع مى شود.

ب) در فرض فوق، اگر از زوج اوّل، يا از واطى به شبهه حامله شود، آيا عدّه حمل مقدّم بر عدّه ديگرى است؟

جواب :

عدّه حمل مقدّم است، و بعد عدّه دوّم را آغاز مى کند.

سوال 741 :

حدود 15 سال پيش از شوهر اوّلم طلاق گرفتم، و پس از حدود يک سال با مرد ديگرى مجدّداً ازدواج کردم. پنج ماه پس از ازدواج دوّم، شوهر سابقم فوت نمود. اکنون بعد از گذشت حدود 14 سال متوجّه شدم که طلاق اوّلم باطل بوده، و به همين دليل از شوهر دوّمم جدا شدم. آيا بنده، که يائسه نيز مى باشم، بايد بعد از 14 سال براى شوهر اوّلم عدّه وفات نگه دارم؟

جواب :

هرگاه تازه از فوت او آگاه شده باشيد بايد عدّه نگه داريد، ولى اگر قبلا از فوت او با خبر شده ايد، و مدّت چهار ماه و ده روز گذشته باشد، عدّه منقضى شده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

طلاق خلع

No image

عده طلاق

No image

شرایط طلاق

No image

طلاق رجعی

No image

محلّل

Powered by TayaCMS