آیا آب قلیلی که بعد از برطرف شدن عین نجس برای آب کشیدن شیء متنجس روی آن ریخته شده و از آن جدا می شود (غساله) نجس است؟

آیا آب قلیلی که بعد از برطرف شدن عین نجس برای آب کشیدن شیء متنجس روی آن ریخته شده و از آن جدا می شود (غساله) نجس است؟

    پاسخ:

    امام، خامنه ای، فاضل، مکارم و نوری: بله، نجس است.[1]

    بهجت، سیستانی، وحید و شبیری: بنابر احتیاط واجب (شبیری: بنابر احتیاط) نجس است.[2]

    خویی و تبریزی: در صورتى كه محلّ به مجرّد شستن با آن پاك شود آن آب پاك است، و در غیر این صورت بنابر احتیاط واجب نجس است. مثلًا اگر محلّ نجس چيزى باشد كه به يك مرتبه شستن پاك شود و عين نجس هم نداشته باشد غسالۀ آن يعنى آبى كه از او در وقت شستن جدا مى‌شود پاك است. و امّا چيزى كه دو مرتبه شستن آن لازم است از غسالۀ شستن اوّل بنا بر احتياط واجب اجتناب لازم است و غسالۀ شستن دوّم پاك است.[3]

    صافی: در صورتى كه محلّ به مجرّد شستن با آن پاك شود آن آب پاك است، و در غیر این صورت بنابر احتیاط واجب نجس است. مثلًا اگر محلّ نجس چيزى باشد كه به يك مرتبه شستن پاك شود و عين نجس هم نداشته باشد غسالۀ آن يعنى آبى كه از او در وقت شستن جدا مى‌شود پاك است. و امّا چيزى كه دو مرتبه شستن آن لازم است از غسالۀ شستن اوّل بنا بر احتياط واجب اجتناب لازم است و غسالۀ شستن دوّم پاك استدر صورتى كه محلّ بعد از شستن با آن پاك شود آن آب پاك است، و در غیر این صورت نجس است.[4]

منابع:

  1. امام: تحریرالوسیلة، ج1، کتاب الطهارة، فصل فی المیاه، م 24؛ خامنه ای: آموزش مصور احکام، طهارت، ص 73؛ فاضل، مکارم و نوری: العروة الوثقی، کتاب الطهارة، فصل فی الماء المستعمل، قبل از 1.
  2. بهجت: وسیلة النجاة، م 57؛ سیستانی: العروة الوثقی، کتاب الطهارة، فصل فی الماء المستعمل، قبل از 1؛ خامنه ای: آموزش مصور احکام، طهارت، ص 73؛وحید: منهاج الصالحین، کتاب الطهارة، قبل از م 53؛ شبیری: رساله، م 27
  3. خویی و تبریزی: منهاج الصالحین، کتاب الطهارة، قبل از م 53.
  4. صافی: هدایة العباد، ج1، کتاب الطهارة، م 63.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

کتاب البیع

No image

کتاب البیع

Powered by TayaCMS