اگر شخصی را وکیل در تطهیر چیزی قرار دهیم آیا سخن وی در مورد پاک شدن آن شیء مورد قبول واقع می شود؟

اگر شخصی را وکیل در تطهیر چیزی قرار دهیم آیا سخن وی در مورد پاک شدن آن شیء مورد قبول واقع می شود؟

پاسخ

  • تبریزی، وحید و صافی: اگر به گفته ی او اطمینان دارد، قولش قبول است.[1]
  • امام و فاضل: اگر آن چیز در تصرّف وکیل باشد، قولش قبول است.[2]
  • خویی و سیستانی: اگر ذوالید بوده یا به گفته ی او اطمینان دارد گفته اش قبول است.[3]
  • بهجت: اگر لباس در اختیار اوست و ظن برخلاف گفته اش نداشته باشد، قولش قبول است.[4]
  • مکارم: اگر ذوالید باشد قبول است.[5]
  • نوری: اگر ذوالید باشد و به گفته ی او اطمینان هم داشته باشد، قولش قبول است.[6]
  • منابع:

    1. تبریزی، وحید و صافی: رساله، م 229.
    2. امام: رساله، م 223 و العروة الوثقی، کتاب الطهارة، المطهرات، فصل فی طرق ثبوت التطهیر، الخامس؛ فاضل: رساله، م 227و العروة الوثقی، کتاب الطهارة، المطهرات، فصل فی طرق ثبوت التطهیر، الخامس.
    3. خویی: رساله، م 229 و العروة الوثقی، کتاب الطهارة، المطهرات، فصل فی طرق ثبوت التطهیر، الخامس؛ سیستانی: رساله، م 222 و العروة الوثقی، کتاب الطهارة، المطهرات، فصل فی طرق ثبوت التطهیر، الخامس.
    4. بهجت: رساله، م 224.
    5. مکارم: رساله، م 244 و العروة الوثقی، کتاب الطهارة، المطهرات، فصل فی طرق ثبوت التطهیر، الخامس.
    6. نوری: رساله، م 223 و العروة الوثقی، کتاب الطهارة، المطهرات، فصل فی طرق ثبوت التطهیر، الخامس.

    این موضوعات را نیز بررسی کنید:

    نظر سایر مراجع

    Powered by TayaCMS