اگر زنی بخواهد قضای روزه اش را در وسعت وقت به جا آورد، اما نداند بقاء عمدی بر حیض یا نفاس روزه را و تا اذان صبح غسل یا تیمم نکند، آیا روزه وی صحیح است؟

اگر زنی بخواهد قضای روزه اش را در وسعت وقت به جا آورد، اما نداند بقاء عمدی بر حیض یا نفاس روزه را و تا اذان صبح غسل یا تیمم نکند، آیا روزه وی صحیح است؟

پاسخ

  • خویی، تبریزی، وحید، مکارم و شبیری: می تواند روزه ی قضای ماه رمضان را در آن روز بگیرد و روزه اش صحیح است.[1]
  • امام و صافی: اگر در یادگیری مسأله کوتاهی کرده باشد (جاهل مقصر) روزه اش باطل است ولی اگر در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده باشد (جاهل قاصر) بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است. [2]
  • فاضل و نوری: بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است، چه در یادگیری مسأله کوتاهی کرده باشد (جاهل مقصر) و چه کوتاهی نکرده باشد (جاهل قاصر). [3]
  • بهجت: روزه اش باطل است، چه اینکه در یادگیری مسأله کوتاهی کرده باشد (جاهل مقصر) و چه اینکه کوتاهی نکرده باشد (جاهل قاصر).[4]
  • سیستانی: اگر در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده باشد (جاهل قاصر) و در عین حال احتمال باطل شدن روزه هم نمی داد یا اگر هم احتمال باطل شدن را می داد ولی حجت شرعی داشته که باطل نمی شود، در این صورت روزه اش صحیح است. اما اگر احتمال باطل شدن را می داد یا اینکه در یادگیری مسأله کوتاهی کرده باشد (جاهل مقصر)، در این دو صورت بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل می شود. [5]

منابع:

  1. خویی، تبریزی و وحید: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، المفطرات، م 991؛ مکارم: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، الامر الثامن و فصل فیما یعتبر فی مفطریة المفطرات؛ شبیری: رساله، م 1646.
  2. امام: تحریرالوسیلة، ج 1، کتاب الصوم، القول فیما یجب الامساک عنه، م 6 و 18؛ صافی: هدایة العباد، ج 1، کتاب الصوم، م 1286 و 1311.
  3. فاضل و نوری: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، الامر الثامن و فصل فیما یعتبر فی مفطریة المفطرات.
  4. بهجت: وسیلة النجاة، م 1092 و 1109.
  5. سیستانی: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، الامر الثامن و فصل فیما یعتبر فی مفطریة المفطرات.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

Powered by TayaCMS