انجام فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر چه آثاری را در سطح فردی و اجتماعی می تواند داشته باشد؟

انجام فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر چه آثاری را در سطح فردی و اجتماعی می تواند داشته باشد؟

پاسخ

امر به معروف و نهی از منکر، یک امر اجتماعی است و ارزنده ترین آثار آن نیز در اجتماع نمود پیدا می کند که به چند نمونه به طور اختصار اشاره می شود:

  1. برپا داشتن احکام اسلامی در سایه امر به معروف و نهی از منکر
  2. امام باقر (علیه السلام) در این زمینه می فرماید: «انّ الأمر بالمعروف و النّهی عن المنکر سبیل الأنبیاء و منهاج الصّلحاء و فریضةٌ عظیمة بها تقام الفرائض ...» [1] امر به معروف و نهی از منکر راه پیامبران و روش صالحان است و وظیفه ی بزرگی است که به سبب آن، واجبات برپا می شود.

  3. امنیّت اجتماعی و فرهنگی در ابعاد مختلف
  4. در جامعه ی اسلامی یکی از ارزشمندترین آثار امر به معروف و نهی از منکر، کمک به تأمین امنیّت فرهنگی و راه و روش زندگی مردم می باشد. امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: : « ... بها تقام فرائض و تأمن المذاهب و تحلّ المکاسب و ترد المظالم و ...» [2] و به آن راه و روش درست زندگی ایمن می ماند و به آن کسب و کار حلال می شود و با آن ردّ مظالم می شود و زمین آباد می گردد و از دشمنان انتقام گرفته می شود و

  5. استواری نظام
  6. امام باقر (علیه السلام) در ادامه می فرمایند: « .... بها ... یستقیم الأمر» [3] امر به معروف و نهی از منکر مایه قوام و استواری نظام است.

    مقام معظم رهبری در این زمینه چنین می فرمایند: «جامعه ی اسلامی با امر به معروف و نهی از منکر زنده می ماند، قوام حکومت اسلامی به امر به معروف و نهی از منکر است. بقای حاکمیّت اخیار به این است که در جامعه امر به معروف و نهی از منکر زنده باشد.

  7. خیر و برکت
  8. پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «لاتزال اُمّتی بخیر ما أمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر ...» [4] امت من تا زمانی که امر به معروف و نهی از منکر کنند، در خیر و برکت هستند.

  9. مصلحت عمومی جامعه و طرد نااهلان از مسئولیت های کلیدی
  10. حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: «فرض اللهُ الامرَ بالمعروف مصلحة لِلعوام و النّهی عن المنکر ردعاً للسفهاء»[5] خداوند امر به معروف را برای مصلحت توده های مردم و نهی از منکر را برای طرد نااهلان واجب نموده است.

منابع:

  1. نحل، 36.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS