شرایط عقد ازدواج

شرایط عقد ازدواج

شرايط عقد ازدواج

سوال 687 :

اگر دختر باکره بدون اجازه پدر و يا جدّ پدرى شوهر کند شرعاً تکليف چيست؟

جواب :

احتياط آن است که دختر اجازه پدر را به دست آورد.

سوال 688 :

طبق فتواى علما در صورتى که پدر و يا جدّ پدرى غايب باشد و دختر باکره احتياج به شوهر داشته باشد، اجازه ساقط مى شود، معناى احتياج داشتن به شوهر چيست؟

جواب :

منظور اين است که به سنّى رسيده است که هرگاه شوهر نکند به زحمت يا به خطر مى افتد.

سوال 689 :

آيا براى ازدواج با دختر باکره، اذن پدر يا ولى لازم است؟ آيا در اين مسأله، ازدواج موقّت با دائم فرق دارد؟

جواب :

احتياط واجب آن است که اجازه بگيرند و تفاوتى ميان ازدواج موقّت و دائم نيست.

سوال 690 :

دختر جوانى بدون اذن پدر و مادر خود به خانه کسى مى رود و به درخواست پسر و دختر عقد نکاح بدون رضايت پدر خوانده مى شود و اعمال مترتّب برنکاح انجام مى گيرد، در حالى که اگر دختر با پدر مشورت مى کرد مانعى هم وجود نداشت، در اين دو صورت (تحصيل رضايت پدر بعد از عقد و عدم تحصيل رضايت)، حکم عقد چيست؟

جواب :

بهتر اين است که بعداً رضايت پدر را جلب نمايد.

سوال 691 :

دخترى قبل از نه سالگى به عقد شخصى در آمده است در حالى که دختر از موضوع خبر نداشته و عقد را پدر دختر جارى کرده است و در ضمن، فاصله سنّى بين اين دختر و آن مرد حدود 25 سال است و آن مرد زن ديگرى نيز دارد و حتى دخترش با اين زن دوّم هم سن است. وقتى دختر بالغ مى شود عدم رضايت خود را از اين عقد اعلام مى کند و اصرار مى کند که اين ازدواج به مصلحت من نيست و من طلاق مى خواهم ولى مرد حاضر به طلاق نمى شود، آيا اين عقد درست است و بايد به اين عقد ملتزم باشد يا مى تواند با کسى ديگر ازدواج کند با توجّه به اين که دختر به حدّى رسيده که احتياج به شوهر کردن دارد؟

جواب :

چنانچه اين عقد به مصلحت دختر نبوده، باطل است و دختر مى تواند بدون طلاق شوهر کند ولى اگر دختر بعد از بلوغ رضايت داده است نمى تواند آن را به هم بزند.

سوال 692 :

اگر دخترى با پسر هم شأن شرعى و عرفى خود قصد ازدواج داشته باشد، آيا اذن پدر ساقط است؟

جواب :

در فرض مسأله اگر پدر مخالفت کند اذن او ساقط مى شود.

سوال 693 :

براى خاله بنده خواستگارهاى زيادى آمده که بيشتر آنها افرادى متديّن بوده اند ولى پدر بزرگ من که پدر خاله ام مى باشد آنها را رد کرده است. او مى گويد فقط با فاميل من بايد ازدواج کند حال مى خواستم بدانم که تکليف او با چنين پدرى چيست و چه راهى را در پيش بگيرد؟

جواب :

هرگاه خواستگاران با او تناسب داشته اند و کفو شرعى و عرفى بوده اند، او حق نداشته آنها را رد کند همچنين حق ندارد اصرار بر ازدواج با فاميل کند و اجازه و اذن او در اين صورتها ساقط است، در عين حال اگر بتواند رضايت پدر را به دست آورد کار خوبى کرده است.

سوال 694 :

اگر مرد، مقلّد مرجعى باشد که معتقد است ازدواج موقّت دختر باکره بدون اجازه پدرش جايز است ولى دختر مقلّد کسى است که مى گويد احتياط واجب کسب اجازه از پدر است، آيا آن مرد مى تواند اين دختر را بدون اجازه پدرش عقد کند؟

جواب :

بنابر اين احتياط واجب، دختر نمى تواند بدون اجازه پدر ازدواج کند.

نظر سایر مراجع

No image

شرایط عقد ازدواج

استفاءسایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

احکام نگاه کردن

No image

مسائل متفرقه ازدواج

No image

احکام رضاع

No image

صیغه عقد دائم و موقّت

No image

احکام عقد دائم

Powered by TayaCMS