سقط جنين …
سوال :
براى جلوگيرى طبيعيمرد يا زن شرعاً چه صورت دارد و اگر جايز است رضايت طرفين شرط است يا نه؟
جواب :
عقيم کردن جايز نيست ولى جلوگيرى موقت اشکال ندارد و احتياط واجب اينست که زن با اذن شوهر انجام دهد.
سوال :
بستن لوله چه براى زنها و چه براى مردها با توجه بدستور دولت و کنترل مواليد جايز است يا نه؟
جواب :
بطور موقت که باز کردن آن ممکن باشد بشرط اينکه مستلزم فعل حرامى مثل نظر و لمس اجنبى يا نظر غير شوهر بر عورت نباشد جائز است و بطور دائم عقيم کردن جائز نيست.
سوال :
بعد از اينکه چند تا بچه به دنيا بيايد آيا زن مى تواند با رضايت شوهر، تخمدان خود را به وسيله عمل در بياورد؟ تا بچه دار نشود.
جواب :
جايز نيست. والله العالم.
سقط جنين
سوال :
محترماً نظر به اينکه اينجانب داراى شش فرزند هستم که دوتاى آخرى آنها دو قلو بوده و الان شش سال سن دارند و اخيراً مجدداً خانمم باردار شده خواهشمند است با عنايت به تعداد فرزندان و مشکلات زندگى فردى و اجتماعى نظر خود را در سقط جنين بفرمائيد.
جواب :
در فرض سوال مجوز شرعى براى سقط جنين وجود ندارد و اسقاط آن معصيت دارد و موجب ديه هم هست قال اللّه تعالى: (ولا تقتلوا أولادکم خشية املاق نحن نرزقهم وإياکم انّ قتلهم کان خطأ کبيرا)، شايد همين فرزندى که شخص بفکر سقط آن افتاده است موجب وسعت رزق و رفع مشکلات زندگى و سعادت دنيا و آخرت پدر و مادر شود امر رزق و روزى با خداوند متعال است (فو رب السماء والارض إنه لحق مثل ما إنکم تنطقون).
سوال :
هرگاه دکتر تشخيص دهد که حمل براى مادر زيان دارد و اگر در شکم بماند يا هر دو مى ميرند يا يکى از آن دو، آيا سقط جنين جايز است؟
جواب :
در مثل دو غريقى که هر دو در معرض هلاکت باشند و انسان نتواند هر دو را نجات دهد مخير است که يکى از آنها را نجات دهد اما اگر هر دو در معرض غرق شدن باشند و نجات يکى از آنها توقف بر هلاک کردن ديگرى داشته باشد مثل همين فرض مورد سوال، جايز نيست.
سوال :
در مراکز درمانى تخصصى بيماريهاى زنان و زايمان مى نمايند مى توان توسط آزمايشات تشخيصى داد که جنين بعد از تولد دچار عقب ماندگى ذهنى و اين بعداً بطور قطع منجر به مرگ وى خواهد شد. آيا کادر پزشکى در اين موارد مجاز به سقط جنين مى باشند يا خير؟
جواب :
عمل مذکور، جايز نيست هر چند قطع داشته باشيد که جنين عقب مانده و بعداً هم منجر به مرگ او مى شود، و ديه هم دارد که بر عهده مباشر است. واللّه العالم.