سجده سهو (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

سجده سهو (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

دستور سجده سهو

مسأله 1259 :

دسـتـور سـجده سهو اين است که بعد از سلام نماز فورا نيت سجده سهو کند و پـيـشـانى را به چيزى که سجده بر آن صحيح است بگذارد, و احوط اين است که بگويد (( بسم اللّه وبـاللّه الـسـلام عـليک ا يها النبي ورحمة اللّه وبرکاته )).

بعد بايد بنشيند و دوباره به سجده رودو ذکرى را که گفته شد بگويد و بنشيند, و بعد از خواندن تشهد سلام دهد, و اگر در سجده عوض ذکر سابق بگويد (( بسم اللّه وباللّه اللهم صل على محمد وآل محمد )) کافى است .

قضاى سجده و تشهد فراموش شده مسأله 1260 - سجده و تشهدى را که انسان فراموش کرده و بعد از نماز, قضاى آن را بجا مى آورد, بـايـد تـمام شرائط نماز مانند پاک بودن بدن و لباس و رو به قبله بودن و شرطهاى ديگر را داشته باشد.

مسأله 1261 :

اگر سجده را چند دفعه فراموش کند, مثلا يک سجده از رکعت اول و يک سجده از رکـعت دوم فراموش نمايد, بايد بعد از نماز,قضاى هر دو را با سجده هاى سهوى که احتياطا براى آنها لازم است بجا آورد.

مسأله 1262 :

اگر يک سجده و تشهد را فراموش کند, مى تواند هر يکى را که بخواهد اول قضا نمايد, اگرچه بداند کدام اول فراموش شده است .

مسأله 1263 :

اگر دو سجده از دو رکعت فراموش نمايد, لازم نيست هنگام قضا مراعات ترتيب نمايد.

مسأله 1264 :

اگر بين سلام نماز و قضاى سجده يا تشهد کارى کند که اگر عمدا يا سهوا در نماز اتـفـاق بيفتد نماز باطل مى شود, مثلا پشت به قبله نمايد, احتياط واجب آن است که بعد از قضاى سجده و تشهد دوباره نماز را بخواند.

مسأله 1265 :

اگر بعد از سلام نماز يادش بيايد که يک سجده يا تشهد را از رکعت آخر فراموش کرده , بايد برگشته و نماز را تمام نموده و دوسجده سهو براى سلام بى جا بجا آورد.

مسأله 1266 :

اگـر بين سلام نماز و قضاى سجده يا تشهد کارى کند که براى آن سجده سهو واجب مى شود, مثل آنکه سهوا حرف بزند, بنابراحتياط واجب بايد سجده يا تشهد را قضا کند و غير از سجده سهوى که براى قضاى سجده يا تشهد مى نمايد دو سجده سهو ديگربنمايد.

مسأله 1267 :

اگر نداند که در نماز سجده را فراموش کرده يا تشهد را, بايد سجده را قضا نمايد و دو سجده سهو بجا آورد و احتياطا تشهد رانيز قضا نمايد.

مسأله 1268 :

اگر شک دارد که سجده يا تشهد را فراموش کرده يا نه , واجب نيست قضا يا سجده سهو نمايد.

مسأله 1269 :

اگر بداند سجده يا تشهد را فراموش کرده و شک کند که پيش از رکوع رکعت بعد بجا آورده يا نه , احتياط واجب آن است که آن را قضا نمايد.

مسأله 1270 :

کسى که بايد سجده يا تشهد را قضا نمايد, اگر براى کار ديگر هم سجده سهو بر او واجب شود, بايد بعد از نماز سجده يا تشهدرا قضا نمايد, بعد سجده سهو را بجا آورد.

مسأله 1271 :

اگر شک دارد که بعد از نماز, قضاى سجده يا تشهد فراموش شده را بجا آورده يا نـه , چنانچه وقت نماز نگذشته , بايد سجده ياتشهد را قضا نمايد, و اگر وقت نماز گذشته , قضاى آن مستحب است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

سجده سهو

No image

سجده سهو

No image

سجده سهو

No image

سجده سهو

No image

سجده سهو

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS