سجده سهو (آیت الله حسین وحید خراسانی)

سجده سهو (آیت الله حسین وحید خراسانی)

دستور سجده ء سهو

مسأله 1259 :

دستور سجده ء سهو اين است که بعد از سلام نماز فورا نيت سجده ء سهو کند ، و پيشانى را بر چيزى که سجده بر آن صحيح است بگذارد ، و احتياط واجب آن است که ساير مواضع سجده را هم بر زمين بگذارد و اين ذکر را بگويد : " بسم الله و بالله ، السلام عليک ايها النبي ورحمة الله وبرکاته " و بعد بايد بنشيند و دوباره به سجده رود و ذکرى را که گذشت بگويد ، و بنشيند و بعد از تشهد سلام دهد ، و احتياط واجب آن است که تشهد به نحو متعارف باشد و در سلام بگويد : " السلام عليکم " . قضاى سجده و تشهد فراموش شده

مسأله 1260 :

سجده و تشهدى را که انسان فراموش کرده و بعد از نماز قضاى آن را به جا مى آورد ، و همچنين دو سجده ء سهوى که براى تشهد فراموش شده بايد بجا آورد ، بايد تمام شرايط نماز ، مانند پاک بودن بدن و لباس و رو به قبله بودن و شرطهاى ديگر را داشته باشد .

مسأله 1261 :

اگر سجده را چند دفعه فراموش کند ، مثلا يک سجده از رکعت اول و يک سجده از رکعت دوم فراموش نمايد ، بايد بعد از نماز هر دو سجده را قضا کند ، و احتياط واجب آن است که براى هر يک از آن دو دو سجده سهو بعد از قضاى هر دو به جا آورد و لازم نيست معين کند که قضاى کدام يک از آنها است ، و همچنين سجده ء سهو براى کدام يک از آنهاست .

مسأله 1262 :

اگر يک سجده و تشهد را فراموش کند ، واجب است قضاى سجده را به جا آورد و بنابر احتياط مستحب تشهد را قضا نمايد ، و احتياط واجب آن است که قضاى سجده را بر قضاى تشهد مقدم بدارد ، و بايد براى تشهد فراموش شده دو سجده ء سهو به جا آورد ، و همچنين - بنابر احتياط واجب - براى سجده ء فراموش شده

مسأله 1263 :

اگر دو سجده از دو رکعت فراموش نمايد ، لازم نيست هنگام قضا مراعات ترتيب نمايد .

مسأله 1264 :

اگر بين سلام نماز و قضاى سجده کارى کند که اگر عمدا يا سهوا در نماز اتفاق بيفتد ، نماز باطل مى شود - مثلا پشت به قبله نمايد - احتياط واجب آن است که بعد از قضاى سجده نماز را اعاده کند .

مسأله 1265 :

اگر بعد از سلام نماز يادش بيايد که يک سجده يا تشهد را از رکعت آخر فراموش کرده ، چنانچه کارى که عمدى و سهوى آن نماز را باطل مى کند - مثل رو گرداندن از قبله - انجام نداده ، بايد برگشته و نماز را تمام نموده ، و بنابر احتياط واجب دو سجده ء سهو براى سلام بى جا به جا آورد ، و همچنين دو سجده ء سهو ديگر ، در صورتى که يک سجده را فراموش کرده و قبل از سلام تشهد به جا آورده باشد .

مسأله 1266 :

اگر بين سلام نماز و قضاى سجده کارى کند که براى آن ، سجده ء سهو واجب مى شود - مثل آن که سهوا حرف بزند - بايد سجده را قضا کند ، و بنابر احتياط واجب دو سجده ء سهو براى تکلم سهوى و دو سجده ء سهو ديگر هم براى سجده ء فراموش شده به جا آورد .

مسأله 1267 :

اگر نداند که در نماز سجده را فراموش کرده يا تشهد رکعت دوم را ، بايد سجده را قضا نمايد و دو سجده ء سهو به جا آورد .

مسأله 1268 :

اگر شک دارد که سجده يا تشهد را فراموش کرده يا نه ، واجب نيست قضا نمايد يا سجده ء سهو به جا آورد .

مسأله 1269 :

اگر بداند سجده يا تشهد را فراموش کرده ، و شک کند که پيش از رکوع رکعت بعد يادش آمده و آن را به جا آورده ، يا يادش نيامده ، اگر سجده است بايد آن را قضا نمايد ، و بنابر احتياط واجب دو سجده ء سهو بجا آورد ، و اگر تشهد است بايد دو سجده ء سهو بجا آورد . مسأله 1270 - کسى که بايد سجده را قضا نمايد ، اگر براى کار ديگرى هم سجده ء سهو بر او واجب شود ، بنابر احتياط واجب بعد از نماز ، اول سجده را قضا نمايد و بعد سجده ء سهو را به جا آورد .

مسأله 1271 :

اگر شک دارد که بعد از نماز قضاى سجده را به جا آورده يا نه ، چنانچه شک بعد از وقت نماز باشد ، بنابر احتياط واجب سجده را قضا کند ، و چنانچه شک در وقت است بايد به جا آورد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

سجده سهو

No image

سجده سهو

No image

سجده سهو

No image

سجده سهو

No image

سجده سهو

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS