سجده سهو (آیت الله حسین وحید خراسانی)

سجده سهو (آیت الله حسین وحید خراسانی)

سجده ء سهو

مسأله 1245 :

براى پنج چيز بعد از سلام نماز ، بايد دو سجده ء سهو به دستورى که مى آيد به جا آورد .

( دوم ) آن که تشهد را فراموش کند .

( سوم ) آن که در نماز چهار رکعتى بعد از تمام شدن ذکر واجب سجده ء دوم ، شک کند که چهار رکعت خوانده يا پنج رکعت ، و همچنين در شک بين پنج و شش در حال ايستادن ، چنانچه در صورت چهارم و نهم مسألهء " 1207 " گذشت .

( چهارم ) آن که بنابر احتياط واجب جايى که نبايد سلام نماز را بدهد - مثلا در رکعت اول - سهوا سلام بدهد .

( پنجم ) آن که بنابر احتياط واجب يک سجده را فراموش کند ، و همچنين براى هر چيزى که در نماز اشتباها کم يا زياد کند . و احتياط مستحب آن است که براى ايستادن در جايى که بايد بنشيند ، يا نشستن در جايى که بايد بايستد دو سجده ء سهو به جا آورد .

مسأله 1246 :

اگر انسان اشتباها يا به خيال اين که نمازش تمام شده حرف بزند ، بايد دو سجده ء سهو به جا آورد .

مسأله 1247 :

براى صدايى که از آه کشيدن و سرفه کردن پيدا مى شود سجده ء سهو واجب نيست ، ولى اگر مثلا سهوا آخ يا آه بگويد ، بايد سجده ء سهو به جا آورد .

مسأله 1248 :

اگر چيزى را که سهوا غلط خوانده دوباره به طور صحيح بخواند ، براى آن غلط سجده ء سهو واجب نيست .

مسأله 1249 :

اگر در نماز سهوا مدتى حرف بزند و تمام آنها عرفا يک مرتبه حساب شود ، دو سجده ء سهو بعد از سلام نماز کافيست .

مسأله 1250 :

اگر سهوا تسبيحات اربعه را نگويد ، احتياط واجب آن است که بعد از نماز دو سجده ء سهو به جا آورد .

مسأله 1251 :

اگر در جايى که نبايد سلام نماز را بگويد سهوا بگويد : " السلام علينا وعلى عباد الله الصالحين " يا بگويد : " السلام عليکم ورحمة الله وبرکاته " بنابر احتياط واجب بايد دو سجده ء سهو به جا آورد ، و همچنين اگر اشتباها مقدارى از اين دو سلام را بگويد ، ولى اگر اشتباها بگويد : " السلام عليک ايها النبي ورحمة الله وبرکاته " احتياط مستحب آن است که دو سجده ء سهو به جا آورد .

مسأله 1252 :

اگر در جايى که نبايد سلام دهد اشتباها هر سه سلام را بگويد ، دو سجده ء سهو کافيست .

مسأله 1253 :

اگر يک سجده يا تشهد را فراموش کند و پيش از رکوع رکعت بعد يادش بيايد ، بايد برگردد و به جا آورد و بعد از نماز بنابر احتياط مستحب براى ايستادن بى جا دو سجده ء سهو به جا آورد .

مسأله 1254 :

اگر در رکوع يا بعد از آن يادش بيايد که يک سجده از رکعت پيش فراموش کرده ، بايد بعد از سلام نماز سجده را قضا نمايد ، و بنابر احتياط واجب دو سجده ء سهو به جا آورد ، و اگر در رکوع يا بعد از آن يادش بيايد که تشهد را از رکعت پيش فراموش کرده ، بنابر احتياط مستحب تشهد را قضا نمايد ، و بايد دو سجده ء سهو به جا آورد .

مسأله 1255 :

اگر سجده ء سهو را بعد از سلام نماز عمدا به جا نياورد ، معصيت کرده ، و واجب است هر چه زودتر آن را انجام دهد ، و چنانچه سهوا به جا نياورد ، هر وقت يادش آمد بايد فورا انجام دهد ، و لازم نيست نماز را دوباره بخواند .

مسأله 1256 :

اگر شک دارد که سجده ء سهو بر او واجب شده يا نه ، لازم نيست به جا آورد . مسأله 1257 - کسى که شک دارد مثلا دو سجده ء سهو بر او واجب شده يا چهار تا ، اگر دو سجده بنمايد کافيست .

مسأله 1258 :

اگر بداند يکى از دو سجده ء سهو را به جا نياورده ، و تدارک ممکن نباشد ، بايد دو سجده ء سهو به جا آورد ، و اگر بداند سهوا سه سجده کرده ، احتياط واجب آن است که دوباره دو سجده ء سهو بنمايد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

سجده سهو

No image

سجده سهو

No image

سجده سهو

No image

سجده سهو

No image

سجده سهو

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS