زکات

زکات

زکات

سوال 774 :

درهـم و ديـنار که در زکات و حدود تعيين شده در روزگار مابراى ايرانيان چگونه تعيين مى شود جواب بسمه تعالى در زکـات طلا و نقره بايد سکه رايج در معامله باشد که فعلاچنين نيست .

و در ديات و ساير موارد خود طلا و نقره کافى است , واللّه العالم .

سوال 775 :

در مسئله هاى 1889 و 1890 توضيح المسائل که فرموده بوديد : مخارج و هزينه ها و بذر را از حاصل گندم نمى تواندکسر کند و بايد در مجموع حساب نصاب را بکند و زکات دهد .

اگر کسى بخواهد بهاى بذر , دستمزد تراکتور که جهت کشت , درو و خرمن کردن پرداخته است را برآورد و کم نکند ,کارى سخت است , چه کند , جواب بسمه تعالى نـسبت به هزينه هايى که بعد از گندم شدن براى درو و جمع آورى آن لازم است , مى تواند قبل از صرف آن از حاکم شرع اجازه بگيرد و آن را بر کل حاصل ـ از سهم خود و سهم زکات آتوزيع کند .

و اما هزينه هايى که قبل از گندم شدن صرف مى شود استثناى آنها از نصاب راهى ندارد , واللّه العالم .

سوال 776 :

اجـازه مـى فرماييد پولهايى را که در مصرف کشاورزى ازقبيل کود شيميايى و ديگر چيزها خـرج شده , با ملاحظه نصاب , از حاصل گندم و جو کم نماييم ؟

اگر نه , آيا اجازه مى فرماييد در اين مسئله از مجتهد ديگرى با رعايت اعلميت ,پيروى کنيم ؟

جواب :

نبايد کسر بنماييد بنا بر احتياط , و قابل رجوع به غير است ,واللّه العالم .

سوال 777 :

مـخـارجـى کـه کـشاورز در کشت گندم و جو وجز آن مى کند ,آيا محاسبه آنها را پيش از برآورد زکات کم کند يا پس از برآوردزکات ؟

جواب :

مـخـارج مذکور از زکات و يا از نصاب آن خارج نمى شود .

ليکن مخارجى که پس از گندم يا انگور شـدن يـا خـرما شدن به اذن حاکم شرع خرج مى کند , مى تواند به نسبت مقدار زکات معين کند .

وفقط آن مقدار از مخارج را کسر نمايد , واللّه العالم .

سوال 778 :

آيا در ساختن بهدارى و خانه بهداشت در روستا , مى شوداز زکات و خمس پرداخت ؟

جواب :

از خـمـس نـمى شود .

و از زکات چنانچه کارهاى عام المنفعه مشروع در آن انجام مى شود , مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 779 :

سکه هاى طلاى رايج آيا زکات دارند يا خير ؟

جواب :

زکـات در صـورتى به طلا تعلق مى گيرد که مسکوک باشد به سکه رايج در معامله و در اين زمان چنين طلايى وجود ندارد ,واللّه العالم .

سوال 780 :

شـخـصـى فـوت کرده در وقتى که زراعت وى به حد کمال رسيده و متعلق زکات شده در مـلـک مـتـوفـى ولامحالة متعلق خمس هم واقع مى شود زيرا که مؤنه اش تمام شده آيا از زکات و خمس هر دو بايد از اصل گرفته شود يا اين که زکات از اصل و خمس از مابقى يا به عکس ؟

جواب :

بلى از اصل زکات را مى دهد و از بقيه خمس داده مى شود , واللّه العالم .

سوال 781 :

در طلاهاى مسکوک زکات را واجب مى دانيد ؟

و آياوظيفه زرگر که اکثر سرمايه اش طلا و جواهرات مسکوک است , چيست ؟

جواب :

طلاى مسکوک به سکه رايج , اگر يک سال تبديل نشود , زکات دارد .

و سکه هاى فعلى سکه رايج نـيـسـت .

و اگـر سـکـه رايـجـى بـود ,چـون در دسـت زرگـر يـک سال باقى نمى ماند متعلق زکات نمى شود , واللّه العالم .

سوال 782 :

کسى که محصول خود را در همه سال با موتور و چاه آب آبيارى مى کند , آيا زکات محصول يک از بيست مى باشد يايک از ده ؟

جواب :

در فرض مذکور زکات يک از بيست مى باشد , واللّه العالم .

سوال 783 :

آيا برنج زکات دارد ؟

استحباب در دادن زکات برنج چگونه است ؟

جواب :

برنج زکات ندارد .

و استحباب آن هم خالى از تاءمل نيست , واللّه العالم .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

زکات

No image

زکات فطره

Powered by TayaCMS