زکات فطره (آیت الله سید علی سیستانی)

زکات فطره (آیت الله سید علی سیستانی)

زکاة فطره

مسأله 1999 :

کـسـى کـه موقع غروب شب عيد فطر بالغ و عاقل است و بيهوش و فقير و بنده کس ديگر نيست , بايد براى خودش و کسانى که نان خور او هستند , هر نفرى يک صاع که گفته مى شود تقريبا سه کيلو است , از غـذاهـاى معمول در شهرش مانند , گندم يا جو يا خرما يا کشمش يا برنج يا ذرت به مستحق بدهد , و اگـر بـه جـاى آن پول هم بدهد کافى است , و احتياط لازم آن است که از غذاهايى که در شهرش معمول نيست ندهد هر چند گندم يا جو يا خرما يا کشمش باشد.

مسأله 2000 :

کـسـى کـه مـخـارج سال خود و عيالاتش را ندارد , و کسى هم ندارد که بتواند مخارج سال خود و عيالاتش را بگذراند فقير است و دادن زکاة فطره بر او واجب نيست .

مسأله 2001 :

انـسان فطره کسانى را که در غروب شب عيد فطر نان خور او حساب مى شوند , بايد بدهد , کوچک بـاشـند يا بزرگ , مسلمان باشند يا کافر , دادن خرج آنها بر او واجب باشد يا نه , در شهر خود او باشند يا در شهر ديگر.

مسأله 2002 :

اگـر کسى را که نان خور او است و در شهر ديگر است وکيل کند که از مال او فطره خود را بدهد , چنانچه اطمينان داشته باشد که فطره را مى دهد , لازم نيست خودش فطره او را بدهد.

مسأله 2003 :

فـطـره مـهمانى که پيش از غروب شب عيد فطر با رضايت صاحبخانه وارد شده و نان خور او - هر چند موقتا - حساب مى شود , بر او واجب است .

مسأله 2004 :

فـطـره مـهمانى که پيش از غروب شب عيد بدون رضايت صاحبخانه وارد مى شود , و مدتى نزد او مى ماند , بنابر احتياط واجب است و هم چنين است فطره کسى که انسان را مجبور کرده اند که خرجى او را بدهد.

مسأله 2005 :

فـطره مهمانى که بعد از غروب شب عيد فطر وارد مى شود در صورتى که نان خور او حساب شود , بـنـابـر احتياط واجب است والا واجب نيست , اگر چه پيش از غروب او را دعوت کرده باشد , و در خانه او افطار کند.

مسأله 2006 :

اگـر کسى موقع غروب شب عيد فطر ديوانه باشد , در صورتى که ديوانگى او تا ظهر روز عيد فطر باقى باشد , زکاة فطره بر او واجب نيست , والا بنابر احتياط واجب لازم است فطره را بدهد.

مسأله 2007 :

اگـر پـيش از غروب بچه بالغ شود يا ديوانه عاقل گردد , يا فقير غنى شود , در صورتى که شرايط واجب شدن فطره را دارا باشد , بايد زکاة فطره را بدهد.

مسأله 2008 :

کـسى که موقع غروب شب عيد فطر , زکاة فطره بر او واجب نيست , اگر تا پيش از ظهر روز عيد شرطهاى واجب شدن فطره در او پيدا شود , احتياط واجب آن است که زکاة فطره را بدهد.

مسأله 2009 :

کـافـرى کـه بعد از غروب شب عيد فطر مسلمان شده فطره بر او واجب نيست , ولى مسلمانى که شيعه نبوده , اگر بعد از ديدن ماه شيعه شود بايد زکاة فطره را بدهد.

مسأله 2010 :

کـسـى کـه فقط به اندازه يک صاع گندم و مانند آن را دارد , مستحب است زکاة فطره را بدهد و چنانچه عيالاتى داشته باشد , و بخواهد فطره آنها را هم بدهد مى تواند به قصد فطره آن يک صاع را به يکى از عـيـالاتش بدهد و او هم به همين قصد به ديگرى بدهد و هم چنين تا به نفر آخر برسد , و بهتر است نفر آخـر چـيزى را که مى گيرد به کسى بدهد که از خودشان نباشد , و اگر يکى از آنها صغير باشد , ولى او به جاى او مى گيرد , و احتياط آن است که چيزى را که براى صغير گرفته به کسى ندهد.

مسأله 2011 :

اگر بعد از غروب شب عيد فطر بچه دار شود واجب نيست فطره او را بدهد , ولى احتياط واجب آن است که فطره کسانى را که بعد از غروب تا پيش از ظهر عيد نان خور او حساب مى شوند بدهد.

مسأله 2012 :

اگـر انسان نان خور کسى باشد و پيش از غروب نان خور کس ديگر شود , فطره او بر کسى که نان خور او شده واجب است مثلا اگر دختر پيش از غروب به خانه شوهر رود , بايد شوهرش فطره او را بدهد.

مسأله 2013 :

کسى که ديگرى بايد فطره او را بدهد , واجب نيست فطره خود را بدهد.

مسأله 2014 :

اگر فطره انسان بر کسى واجب باشد و او فطره را ندهد بر خود انسان بنابر احتياط واجب مى شود , چنانچه داراى شرايط گذشته در مسأله ( 1999 ) باشد , فطره خويش را بدهد.

مسأله 2015 :

اگـر کسى که فطره او بر ديگرى واجب است خودش فطره را بدهد , از کسى که فطره بر او واجب شده ساقط نمى شود.

مسأله 2016 :

زنى که شوهرش مخارج او را نمى دهد , چنانچه نان خور شخص ديگرى باشد , فطره اش بر آن کس واجب است و اگر نان خور شخص ديگرى نيست , در صورتى که فقير نباشد , بايد فطره خود را بدهد.

مسأله 2017 :

کسى که سيد نيست , نمى تواند به سيد فطره بدهد , حتى اگر سيدى نان خور او باشد , نمى تواند فطره او را به سيد ديگرى بدهد.

مسأله 2018 :

فطره طفلى که از مادر يا دايه شير مى خورد , بر کسى است که مخارج مادر يا دايه را مى دهد , ولى اگر مادر يا دايه مخارج خود را از مال طفل برمى دارد , فطره طفل بر کسى واجب نيست .

مسأله 2019 :

انسان اگر چه مخارج عيالاتش را از مال حرام بدهد , بايد فطره آنان را از مال حلال بدهد.

مسأله 2020 :

اگـر انسان کسى را که اجير مى نمايد , مانند بنا و نجار و خادم مخارج او را بدهد به طورى که نان خور او محسوب شود , بايد فطره او را هم بدهد , ولى چنانچه فقط مزد کارش را بدهد , واجب نيست فطره او را بدهد.

مسأله 2021 :

اگر پيش از غروب شب عيد فطر بميرد , واجب نيست فطره او و عيالاتش را از مال او بدهند , ولى اگر بعد از غروب بميرد مشهور فرموده اند بايد فطره او و عيالاتش را از مال او بدهند , ولى اين حکم خالى از اشکال نيست , و مقتضاى احتياط ترک نشود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

زکات فطره

No image

زکات فطره

No image

زکات فطره

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS