حقوقِ حقوق بگیران

حقوقِ حقوق بگیران

حقوقِ حقوق بگيران

سوال 97 :

طريقه حساب کردن خمس، براى کارمندان، کارگرانِ کارخانجات بزرگ، معلّمان و يا هر شخص ديگرى که حقوق خود را به طور ماهانه دريافت مى‌کند، چگونه است؟

جواب :

اين اشخاص مى‌توانند براى خود يک سال خمسى براى تمام درآمدها قرار دهند که در اين صورت، مبدأ سال آنها زمان دريافت اولين حقوق آنهاست و نيز مى‌توانند براى هر يک از حقوق‌هاى ماهانه خود سال جداگانه قرار دهند.

سوال 98 :

بنده در استخدام دولت هستم، ماه به ماه حقوق مرا در بانک به حساب من مى‌ريزند و من در موقع احتياج، از بانک مى‌گيرم و خرج مى‌کنم و غالبا مقدارى اضافه مى‌ماند. آيا در آخر سال لازم است از بانک بپرسم و خمس آن را بدهم يا تا نگرفته‌ام، دادن خمس لازم نيست؟

جواب :

وقتى که حقوق شما به حسابتان در بانک واريز شد، درآمد شما حساب مى‌شود و چنانچه در آخر سال چيزى از آن باقى بماند، دادن خمس آن لازم است.

سوال 99 :

در بعضى از ادارات و مؤسسات، حقوق کارکنان مستقيما به حساب آنها در بانک ريخته مى‌شود و قابل برداشت از حساب است و در بعضى ادارات ديگر، در آخر ماه چکى به کارکنان داده مى‌شود که با مراجعه به بانک مى‌توانند پول دريافت کنند و در حساب آنها چيزى موجود نيست. آيا اين دو دسته از کارکنان، از حيث پرداخت خمس

(387)

حقوق خود، تفاوتى با يکديگر دارند؟

جواب :

پس از ريختن پول به حساب و يا گرفتن چک، ميان اين دو دسته از کارکنان از نظر پرداخت خمس فرقى وجود ندارد.

سوال 100 :

کسى که حقوق او به وسيله چک پرداخت مى‌شود و او با مراجعه به بانک مبلغ چک را دريافت مى‌کند، اگر چک را بدون تبديل کردن به پول، در نزد خود نگه دارد تا سال خمسى‌اش فرا رسد، آيا بايد خمس مبلغ مذکور در چک را بپردازد يا به اعتبار اين که چک، پول نيست، لازم نيست خمس بدهد؟

جواب :

در فرض مذکور، اگر سال خمسى‌اش رسيده باشد، خمس واجب است.

سوال 101 :

کارمندانى که سرسال خمسى آنها در پايان ماه اسفند است و حقوق خود را پنج روز زودتر از سر سال خمسى دريافت مى‌کنند، آيا پرداخت خمس آن واجب است؟

جواب :

مى‌توانند براى هر دريافت خود سال جداگانه قرار دهند، و در صورتى که روز معيّنى را به عنوان سر سال براى تمام درآمدهاى خود قرار داده‌اند، چنانچه در سر سال در همان روز، پس اندازى از دريافتى‌هاى آنان باقى مانده باشد، بايد خمس آن را بپردازند.

سوال 102 :

در يک کارخانه هر ماه مقدارى از حقوق کارکنان کسر مى‌شود و مجموع آنها پس از چند ماه به کارکنان پرداخت مى‌شود. اگر اين پول بعد از سال خمسى دريافت شود، از درآمد سال دريافت حساب مى‌شود يا از درآمد سال کسر حقوق؟

جواب :

از درآمد سال دريافت حساب مى‌شود، مگر آن که در سال کسر حقوق قابل دريافت بوده و خودش به تأخير انداخته و دريافت نکرده باشد.

سوال 103 :

اگر حقوق کارمند با تأخير پرداخت شود و در اين مدت، سال خمسى او فرا رسد، آيا اين حقوق از درآمد سال قبل حساب مى‌شود يا از درآمد سال دريافت؟

(388)

جواب :

از درآمد سال قبل به حساب مى‌آيد.

سوال 104 :

مقدارى اضافه کار در مهر و آبان داشته‌ام و حقوق آن را در اسفند داده‌اند. با توجه به اين که سال خمسى اين جانب اول دى ماه است، آيا هنگام دريافت حقوق اضافه کارى بايد خمس آن را بدهم؟

جواب :

اگر قرار بوده در سال قبل به شما پرداخت شود و نشده است و با تأخير پرداخت شده، جزء درآمد سال قبل است و اگر قرار بوده در اسفند پرداخت شود، جزء درآمد سال بعد است.

سوال 105 :

افراد بازنشسته که همچنان حقوق ماهانه دريافت مى‌کنند، آيا بايد خمس حقوقى را که در طول سال دريافت مى‌کنند، بپردازند؟

جواب :

اگر چيزى از آن باقى بماند و در مؤونه سال مصرف نشود، بايد خمس آن را بپردازند.

سوال 106 :

خانمى همسر کارمند دولت بوده و آن کارمند فوت کرده است و اکنون حقوق وظيفه يا مستمرّى را اين خانم دريافت مى‌کند. آيا اين حقوق، متعلّق خمس است يا ارث محسوب مى‌شود؟

جواب :

اگر به عنوان مزدِ بخشى از کار گذشته کارمند است که به او پرداخت نشده و اکنون وصول مى‌شود، حکم ارث را دارد، وگرنه درآمد محسوب مى‌شود.

سوال 107 :

کسى که براى شرکت دولتى کار مى‌کند با کسى که براى شرکت خصوصى کار مى‌کند، با توجه به اين که حقوق يکى از بيت المال و حقوق ديگرى از اموال شخصى افراد پرداخت مى‌شود، چه فرقى از نظر پرداخت خمس دارند؟

جواب :

فرقى ميان اين دو مورد از نظر پرداخت خمس نيست؛ زيرا به نظر اين جانب دولت نيز مالک است.

(389)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفتاء مرتبط

No image

احکام خمس‌

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

هبه، هدیه و جایزه

No image

طلب

No image

مغازه

No image

مالِ نذر شده

Powered by TayaCMS