عبارتهاى وقف
سوال 2030 :
آيا شرکت کنندگان در مجالس عزادارى و اهالى منطقهاى که حسينيه براى آنان تأسيس شده ، حق دخالت در تفسير فقرات و قفنامه را دارند ؟ ج: براى فهم مفاد وقفنامه، در صورتى که اجمال يا ابهام داشته باشند، بايد به شواهد و قرائن حاليه و مقاليه و يا به عرف مراجعه کرد و کسى حق ندارد آنها را از طرف خودش تفسير به رأى کند .
سوال 2031 :
اگر مکانى براى تعليم و تحصيل علوم دينيه وقف شده باشد، آيا با وجود طلاب مشغول به تحصيل در آن مکان، جايز است افراد عادى و مسافران از امکانات آنجا استفاده نمايند ؟ ج: اگر آن مکان وقف خصوص طلاب علوم دينى و يا به منظور تدريس و تحصيل علوم دينى در آن باشد، جايز نيست ديگران از آنجا استفاده کنند .
سوال 2032 :
عبارت زير در وقفنامهاى آمده است : «در صيغه وقف شرط شده که هيئتى از عموم اهالى به عنوان هيئت امناء انتخاب شود.» آيا اين عبارت دلالت بر تعيين انتخابکنندگان مىکند؟ و بر فرض عدم دلالت بر تعيين انتخاب کنندگان، حق انتخاب هيئت امناء با چه کسانى است ؟ ج: ظاهر عبارت مذکور، لزوم مشارکت عموم اهالى در انتخاب هيئت امناء مىباشد.
سوال 2033 :
اگر وصف «ارشد و اصلح » در توليت فرزند ذکورى که از جهت سنى در بين موقوف عليهم از همه بزرگتر است، شرط باشد، آيا اثبات رشد و صالح بودن هم واجب است يا اينکه مجرّد بزرگتر بودن او از جهت سنى باعث مى شود که اصل بر اصلح و ارشد بودن او گذاشته شود ؟ ج: بايد همه شروط تصدّى توليت احراز شود .
سوال 2034 :
شخصى املاک خود را براى مجالس عزادارى حضرت اباعبدالله الحسين «عليه السلام» در ايّام محرّم و غير آن وقف کرده است و بعد از خودش فرزندان خود را تا ابد، متولّى آن قرار داده و ثلث منافع املاک را هم براى متولّى قرار داده است، اگر در زمانى واقف، اولاد مذکّر و مؤنّث از طبقه اوّل و دوّم و سوّم داشته باشد، آيا توليت وقف براى همه آنان بطور مشترک است و حق توليت بين آنان تقسيم مى شود؟ و بر فرض تقسيم بين همه آنان، آيا بين فرزندان مذکّر و مؤنّث بطور مساوى تقسيم مىشود يا با تفاوت؟ ج: اگر قرينهاى که دلالت بر ترتيب بر حسب طبقات ارث و تقديم نسل سابق بر لاحق بکند، وجود نداشته باشد، همه طبقات موجود در هر زمانى بطور مشترک و مساوى متولّى وقف هستند و حق توليت بدون آنکه تفاوتى بين مذکر و مونّث باشد، بطور مساوى بين آنان تقسيم مى شود.
سوال 2035 :
اگر واقف، توليت وقف را بعد از خودش براى مطلق علما و مجتهدين قرار دهد، آيا يکى از علمائى که مجتهد نيست حق دارد امور توليت را در اختيار بگيرد؟ ج: تا زمانى که احراز نشود که مقصود واقف از علما خصوص مجتهدين است ، توليت وقف توسط عالم دينى اشکال ندارد هر چند حائز رتبه اجتهاد نباشد.