وظيفه مکلّف در صورت تساوى مجتهدين
فرع 3 . در صورت مساوات مجتهدين در علم و ورع و عدم امکان و ميسوريّتِ ترجيح به مرجِّحات ثابته که موجب اقوائيّت احدالظنّين مىشوند، مثل شهرت با احدالقولين، مخيّر است مکلّف ـ على الصحيح ـ در تقليد هر کدام؛ پس رجوع مىکند در اين مسأله ـ که جواز تقليد است على التخيير ـ به حکم عقل مستقلِّ خود، يا اجتهاد خودش، يا تقليد از مجموع مىنمايد در صورت موافقت ايشان در اين مسأله که تخيير در صورت مساوات باشد.
فرع 4 . در صورت مساوات در فقه وبه جهت مختصّه به فقه واختلاف در ساير علوم که مبادى فقه مىشود ومختلف مىشود اخذ نتيجه فقهيّه با اختلاف مراتب در آنها، اظهر،
ترجيح به اقوائيّت ظنّ به جهت مختصّه فقه است، مانند اعلميّت، بلکه از مصاديق اعلميّت است، اگرچه از مصاديق افقهيّت به نحو معلوم نباشد؛ پس بايد در ترجيح به آن، حفظ شود مساوات در ساير جهات متقدّمه، از موافقت شهرت و عدم آن.