مراتب امر به معروف و نهى از منکر (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

مراتب امر به معروف و نهى از منکر (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

درجات امر به معروف و نهى از منکر

مسأله 2863 :

لازمـه ايـمان به خداوند متعال وايمان به انبيا عظام صلوات اللّه عليهم اجمعين وايمان به احکام الهى آن است که شخص مومن , قلبا از منکر ومعصيت خداوند متعال , منزجر باشد ومنکر را قلبا انکار کند.

مسأله 2864 :

چون مقصود از امر به معروف و نهى از منکر آن است که مرتکب فعل حرام وترک واجـب , ايـن عـمل را ترک کند پس اگر به مجرد اظهار کراهت از اين عمل - ولو به اعراض و ترک معاشرت و مراوده - مرتکب , مرتدع مى شود و ترک مى کند, کافى است در ادا وظيفه امر به معروف و نـهى از منکر و حاجت به امر و نهى علاوه نيست واين , درجه اول از امر به معروف و نهى از منکر است .

مسأله 2865 :

درجه دوم از امر به معروف و نهى از منکر آن است که اگر مرتکب منکر, با اظهار کـراهـت , ترک معصيت نکرد با حسن خلق و کلام حسن او را امر به ترک منکر نمايد و مصالح ترک مـنکر و فعل معروف و مفاسد عکس آن را بيان کند تامرتکب , متنبه شود و ترک معصيت بنمايد, و اگر به همين مقدار مرتکب , متنبه شدو معصيت را ترک کرد ادا وظيفه شده است .

مسأله 2866 :

درجه سوم از امر به معروف و نهى از منکر آن است که اگر معصيت کار, به زبان خوش و کلام حسن , ترک معصيت نکرد با غلظت وکلام خشن و تعيير وسرزنش , امر و نهى کند با مراعات ترتيب درجات زبرى و خشونت .

مسأله 2867 :

درجه چهارم از امر به معروف و نهى از منکر آن است که معصيت کار, از درجات مـذکـوره , تـرک معصيت نکند ومصر باشد در اين صورت اگر بداند به زدن , ترک مى کند و يا اقلا احـتـمـال عقلايى باشد که زدن , موثر است و از ضرر به جان ومال وعرض خود يا مسلمان ديگرى ايـمـن بـاشد واجب است زدن به مقدارى که ترک معصيت کند بشرط آن که منجر به جرح و قتل نشود.

مسأله 2868 :

اگر شخص با اهل معصيت , محشور باشد و بتواند به ترک معصيت , از معصيت آنها جـلوگيرى نمايد, بهترين طريقه امر به معروف و نهى ازمنکر است مثلا اگر رفيق انسان بخواهد غيبت کند انسان از استماع , معذرت بخواهد و بگويد من از خدا مى ترسم غيبت کنم و اگر در بين تـارک الـصـلاه هـا بـاشـدمـراقب خواندن نماز باشد يا بين روزه خورها مراقب روزه باشد تا آنها به همين خواندن نماز و گرفتن روزه , تشويق شوند و نماز بخوانند و روزه بگيرند, بهترين اقسام نهى از منکر وامر به معروف را انجام داده است .

مسأله 2869 :

بجاى آوردن معروف و ترک نمودن منکر, بر هر مسلمان , واجب است و لکن آنانکه امر و نهى مى کنند بايد در عمل به معروف و ترک منکر, برديگران , پيشقدم باشند زيرا عمل , شرط تاثير گفتار است .

مسأله 2870 :

وجوب امر به معروف و نهى از منکر, در باره مکلف , نسبت به اهل خودش تاکيد بـيشتر دارد پس اگر انسان ببيند که اهل خودش از واجبات , تهاون مى ورزد, مثلا نماز نمى خواند يـا اگـر بـخـوانـد داراى قرائت صحيح نيست يا وضوى صحيح نمى گيرد يا آن که با بدن ولباس نجس , نماز مى خواند در اين صورت لازم است به ترتيبى که گفته شد, آنها را امر و نهى کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS