3- تکبیرة الاحرام (امام خمینی (ره))

3- تکبیرة الاحرام (امام خمینی (ره))

تکبيرة الاحرام

مساله 948 :

گفتن "الله اکبر" در اول هر نماز، واجب و رکن است و بايد حروف"الله" و حروف "اکبر" و دو کلمه "الله" و "اکبر" را پشت‌سر هم بگويد. و نيز بايد اين دو کلمه به عربى صحيح گفته شود، و اگر به عربى غلط بگويد يا مثلا ترجمه آن را به فارسى بگويد صحيح نيست.

مساله 949 :

احتياط واجب آن است که تکبيرة الاحرام نماز را به چيزى که پيش ازآن مى‌خواند مثلا به اقامه يا به دعايى که پيش از تکبير مى‌خواند، نچسباند.

مساله 950 :

اگر انسان بخواهد "الله اکبر" را به چيزى که بعد از آن مى‌خواند مثلا به"بسم الله الرحمن الرحيم" بچسباند، بايد ر اکبر را پيش بدهد.

مساله 951 :

موقع گفتن تکبيرة الاحرام بايد بدن آرام باشد، و اگر عمدا در حالى که بدنش حرکت دارد تکبيرة الاحرام را بگويد، باطل است. و چنانچه سهوا حرکت کند، بنابر احتياط واجب بايد اول عملى که نماز را باطل مى‌کند انجام دهد و دوباره تکبير بگويد.

مساله 952 :

تکبير و حمد و سوره و ذکر و دعا را بايد طورى بخواند که خودش بشنود.و اگر به واسطه سنگينى يا کرى گوش يا سر و صداى زياد نمى‌شنود، بايد طورى بگويد که اگر مانعى نباشد بشنود.

مساله 953 :

کسى که لال است‌يا زبان او مرضى دارد که نمى‌تواند "الله اکبر" را درست بگويد، بايد به هر طور که مى‌تواند بگويد. و اگر هيچ نمى‌تواند بگويد، بايد در قلب خود بگذارند و براى تکبير اشاره کند، و زبانش را هم اگر مى‌تواند حرکت دهد.

مساله 954 :

مستحب است بعد از تکبيرة الاحرام بگويد: "يا محسن قد اتاک المسيى‌ء و قد امرت المحسن ان يتجاوز عن المسيى‌ء انت المحسن و انا المسيى‌ء بحق محمد و آل محمد صل على محمد و آل محمد و تجاوز عن قبيح ما تعلم منى"، يعنى اى خدايى که به بندگان احسان مى‌کنى، بنده گنهکار به در خانه تو آمده و تو امر کرده‌اى که نيکوکار از گنهکار بگذرد، تو نيکوکارى و من گناهکار، به حق محمد و آل محمد صلى الله عليه و آله و سلم رحمت‌خود را بر محمد و آل محمد بفرست و از بديهايى که مى‌دانى از من سر زده بگذر.

مساله 955 :

مستحب است موقع گفتن تکبير اول نماز و تکبيرهاى بين نماز، دستها را تا مقابل گوشها بالا ببرد.

مساله 956 :

اگر شک کند که تکبيرة الاحرام را گفته يا نه، چنانچه مشغول خواندن چيزى شده به شک خود اعتنا نکند. و اگر چيزى نخوانده، بايد تکبير را بگويد.

مساله 957 :

اگر بعد از گفتن تکبيرة الاحرام شک کند که آن را صحيح گفته يا نه، بايد به شک خود اعتنا نکند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS