سجده های واجب قرآن (آیت الله سید علی سیستانی)

سجده های واجب قرآن (آیت الله سید علی سیستانی)

سجده هاى واجب قرآن

مسأله 1102 :

در هـر يـک از چـهـار سوره والنجم , واقرا , والم تنزيل , و حم سجده يک آيه سجده است , که اگر انـسان بخواند يا گوش دهد , بعد از تمام شدن آن آيه , بايد فورا سجده کند و اگر فراموش کرد , هر وقت يادش آمد بايد سجده نمايد و ظاهر اين است که در شنيدن بدون اختيار سجده واجب نيست اگر چه بهتر سجده نمودن است .

مسأله 1103 :

اگر انسان موقعى که آيه سجده را گوش دهد خودش نيز بخواند , بايد دو سجده نمايد.

مسأله 1104 :

در غـيـر نـمـاز اگـر در حال سجده آيه سجده را بخواند يا گوش کند , بايد سر از سجده بردارد و دوباره سجده کند.

مسأله 1105 :

اگر انسان از شخص خواب يا ديوانه يا از بچه اى که قرآن را تشخيص نمى دهد آيه سجده را بشنود يا گـوش دهـد سـجـده واجـب اسـت , ولى اگر از گرامافون يا ضبط صوت بشنود سجده واجب نيست , و هـمـچنين است راديو اگر به طور نوار ضبط صوت باشد , ولى اگر شخصى در ايستگاه راديو آيه سجده را بخواند و انسان به وسيله راديو گوش دهد سجده واجب است .

مسأله 1106 :

در سـجـده واجب قرآن بنابر احتياط واجب بايد جاى انسان غصبى نباشد , و بنابر احتياط مستحب جاى پيشانى او از جاى زانوها و سر انگشتانش بيش از چهار انگشت بسته بلندتر يا پست تر نباشد , ولى لازم نـيـست با وضو يا غسل و رو به قبله باشد و عورت خود را بپوشاند و بدن و جاى پيشانى او پاک باشد , و نيز چيزهايى که در لباس نمازگزار شرط مى باشد , در لباس او شرط نيست .

مسأله 1107 :

احـتياط واجب آن است که در سجده واجب قرآن , پيشانى را بر مهر يا چيز ديگرى که سجده بر آن صـحـيح است گذاشته و بنابر احتياط مستحب جاهاى ديگر بدن را به دستورى که در سجده نماز گفته شد بر زمين بگذارد.

مسأله 1108 :

هـرگاه در سجده واجب قرآن پيشانى را به قصد سجده بر زمين بگذارد , اگر چه ذکر نگويد کافى است و گفتن ذکر مستحب است و بهتر اين است بگويد : لا اله الا اللّه حقا حقا , لا اله الا اللّه ايمانا وتصديقا , لا الـه الا اللّه عبودية ورقا , سجدت لک يا رب تعبدا ورقا , لا مستنکفا ولا مستکبرا , بل انا عبد ذليل ضعيف خائف مستجير.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS