نماز آيات(آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

نماز آيات(آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

نماز آيات

مسأله 1500 :

نماز آيات که دستور آن بعدا گفته خواهد شد, بواسطه چهار چيزواجب مى شود: اول و دوم - گـرفـتـن مـاه وخـورشيد اگر چه مقدار کمى از آنها گرفته شود و کسى هم ازآن نترسد.

سوم - زلزله اگر چه کسى هم نترسد.

چـهـارم - رعد وبرق وبادهاى سياه وسرخ ومانند اينها, از آيات آسمانى در صورتى که بيشتر مردم بترسند, و در حوادث زمينى نيز که موجب ترس بيشتر مردم مى شود, احتياط واجب خواندن نماز است .

مسأله 1501 :

اگر از چيزهايى که نماز آيات براى آنها واجب است بيشتر از يکى اتفاق بيفتد, انسان بـايـد براى هر يک از آنها يک نماز آيات بخواند, مثلا اگر خورشيدبگيرد وزلزله هم بشود, بايد دو نماز آيات بخواند.

مسأله 1502 :

کسى که چند نماز آيات بر او واجب است , اگر همه آنها براى يک چيز بر او واجب شـده بـاشـد, مـثلا سه مرتبه خورشيد گرفته ونماز آنها را نخوانده است , موقعى که قضاى آنها را مـى خـوانـد, لازم نيست معين کند که براى کدام دفعه آنها باشد, و همچنين است اگر چند نماز بـراى رعـد وبـرق وبـادهـاى سياه وسرخ ‌ومانند اينها بر او واجب شده باشد, ولى اگر براى آفتاب گـرفتن , ماه گرفتن وزلزله , يابراى دو تاى اينها نمازهايى بر او واجب شده باشد, اگر موقع نيت معين کند,نمازآياتى را که مى خواند براى کدام يک آنها است موافق بااحتياط عمل کرده است .

مسأله 1503 :

چيزهايى که نماز آيات براى آنها واجب است , در هر شهرى اتفاق بيفتد, فقط مردم همان شهر بايد نماز آيات بخوانند وبر مردم جاهاى ديگر واجب نيست , ولى اگر مکان آنها, بقدرى نزديک باشد که با آن شهر يکى حساب شود نمازآيات بر آنها هم واجب است .

مسأله 1504 :

از وقتى که خورشيد يا ماه شروع به گرفتن مى کند انسان مى تواندنماز آيات را بـخواند, وبايد بقدرى تاخير نيندازد که تمام قرص باز شود بلکه احوطآن است که از قبل از شروع در باز شدن تاخير نيندازد.

مسأله 1505 :

اگرخواندن نماز آيات را بقدرى تاخير بيندازد که تمام قرص آفتاب يا ماه باز شود, و بعد از باز شدن تمام آن نماز بخواند, بايد نيت قضا نمايد.

و قبل ازباز شدن تمام آن ادا است .

مسأله 1506 :

اگر مدت گرفتن خورشيد يا ماه به اندازه خواندن يک رکعت نمازباشد, نمازى که مى خواند ادا است .

و همچنين است اگر مدت گرفتن آنها بيشترباشد ولى انسان نماز را نخواند, تا بـه انـدازه خـوانـدن يـک رکعت به باز شدن تمام قرص مانده باشد.

ولى اگر مدت گرفتن ماه يا خورشيد به اندازه خواندن يک رکعت نباشد بنا بر احتياط نيت ادا و قضا نکند وبه قصد ما فى الذمه نماز را بجا آورد .

مسأله 1507 :

موقعى که زلزله و رعد و برق و مانند اينها اتفاق مى افتد, انسان بايدفورا نماز آيات را بخواند و اگر نخواند معصيت کرده و تا آخر عمر بر او واجب است وهر وقت بخواند ادا است .

مسأله 1508 :

اگر بعد از باز شدن آفتاب يا ماه بفهمد که تمام آن گرفته بوده , بايدقضاى نماز آيات رابخواند ولى اگر بفهمد مقدارى از آن گرفته بوده قضا بر اوواجب نيست .

مسأله 1509 :

اگر عده اى بگويند که خورشيد يا ماه گرفته است , چنانچه انسان ازگفته آنان يقين پيدا نکند ونماز آيات نخواند, وبعد معلوم شود راست گفته اند درصورتى که تمام خورشيد يا مـاه گـرفـته باشد بايد نماز آيات بخواند.

بلکه اگر مقدارى از آن هم گرفته باشد, بنا بر احتياط مستحب نماز آيات را بخواند.

و همچنين است اگر دو نفر که عادل بودن آنان معلوم نيست , بگويند خورشيد يا ماه گرفته , بعدمعلوم شود که عادل بوده اند.

مسأله 1510 :

اگر انسان به گفته کسانى که از روى قاعده علمى , وقت گرفتن خورشيد و ماه را مـى دانند, اطمينان پيدا کند که خورشيد يا ماه گرفته , بايد نمازآيات را بخواند.

و نيز اگر بگويند فـلان وقـت خورشيد يا ماه مى گيرد وفلان مقدارطول مى کشد و انسان به گفته آنان اطمينان پيدا کند, بايد به حرف آنان عمل نمايد.

مثلا اگر بگويند آفتاب فلان ساعت باز مى شود بايد نماز را تا آنوقت تاخير نيندازد.

مسأله 1511 :

اگـر بـفـهـمد نماز آياتى که خوانده باطل بوده , بايد دوباره بخواند واگر وقت گذشته قضا نمايد.

مسأله 1512 :

اگر در وقت نماز يوميه نماز آيات هم بر انسان واجب شود, چنانچه براى هر دو نماز وقـت دارد, هر کدام را اول بخواند اشکال ندارد و اگر وقت يکى ازآن دو تنگ باشد, بايد اول آن را بخواند.

و اگر وقت هر دو تنگ باشد, بايد اول نمازيوميه را بخواند.

مسأله 1513 :

اگر در بين نماز يوميه بفهمد که وقت نماز آيات تنگ است چنانچه وقت نماز يوميه هـم تنگ باشد, بايد آن را تمام کند بعد نماز آيات را بخواند و اگروقت نماز يوميه تنگ نباشد, بايد آن را بشکند و اول نماز آيات , بعد نماز يوميه رابجا آورد.

مسأله 1514 :

اگر در بين نماز آيات بفهمد که وقت نماز يوميه تنگ است بايد نمازآيات را رها کـنـد ومـشغول نماز يوميه شود وبعد از آن که نماز را تمام کرد پيش ازانجام کارى که نماز رابهم بزند, بقيه نماز آيات را از همانجا که رها کرده بخواند.

مسأله 1515 :

نـماز آيات بر حايض و نفسا در حال حيض يا نفاس واجب نيست ,ولى بعد از پاک شدن بنا بر احتياط مستحب آن را بجا آورد و در گرفتن ماه وخورشيدبنا بر احتياط نيت ادا وقضا نکند ولى در غير اين دو نيت ادا کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS