جاهایی که نماز خواندن در آن ها مستحب است (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

جاهایی که نماز خواندن در آن ها مستحب است (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مسأله ۲۱۷.:

اقامه نماز در مسجد فضيلت دارد. درجات فضایل آن به تفاوت مسجدهاست. بهترین مسجد روی زمین، مسجد دور کعبه یعنی مسجد حرام است، پس از آن، مسجد پیامبر در مدینه و بعد از آن، مسجد کوفه و مسجد اقصی - که هر دو در یک حدند - و پس از آنها مسجد جامع هر شهر و بعد از آن، مسجد محل و سپس مسجد بازار. حرم انبیا و اوصیای معصوم تلفظ فضیلت و استحباب دارد و نسبت به برخی مساجد، مانند مسجد محل و مسجد بازار، افضل است.

مسأله ۲۱۸.:

زن در صورتی که از هر نظر مصون از نگاه به نامحرم و محفوظ از نگاه نامحرم به او باشد، می تواند برای ادراک فضیلت مسجد، نماز خود را در آنجا اقامه کند. البته برای فراگیری احکام در صورت انحصار راه باید به مسجد برود.

مسأله ۲۱۹.:

زیاد رفتن به مسجد و اقامه نماز در مسجدی که نمازگزار ندارد، مستحب است و نماز همسایه مسجد در غير مسجد بدون عذر، مکروه است.

مسأله ۲۲۰.:

مستحب است با کسی که اعتنایی به حضور در مسجد ندارد، پیوند مودت برقرار نشود و با او هم غذا نشوند و مشورت نکنند و ازدواج ننمایند. مکان های کراهت نماز

مسأله ۲۲۱.:

اقامه نماز در چند جا مکروه است (ثواب آن کمتر است)؛ مانند حمام، زمین نمکزار، جاده، خیابان و کوچه در صورت عدم مزاحمت؛ وگرنه حرام است، هرچند باطل نیست، آشپزخانه و هر جا که کوره آتش باشد، قبرستان، روی قبر، روبه روی قبر، بین دو قبر، اتاقی که در آن ج ب باشد، جایی که در آن عکس باشد، هر چند روبه رو نباشد، روبه روی انسانی روبه روی دری که باز است، روبه روی آتش، روبه روی چاه و چاله ای که محل بول باشد، روبه روی عکس و مجسمه چیزی که روح دارد، مگر آنکه با پرده پوشیده باشد و....

مسأله ۲۲۲.:

مستحب است نمازگزار، حریم نماز خود را از رفت و آمد دیگران حفظ کند، هرچند با عصا، تسبیح و مانند آن.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS