احکام نماز میت (امام خمینی (ره))

احکام نماز میت (امام خمینی (ره))

احکام نماز ميت

مساله 594 :

نماز خواندن بر ميت مسلمان، اگر چه بچه باشد، واجب است. ولى بايد پدر و مادر آن بچه يا يکى از آنان مسلمان باشند و شش سال بچه تمام شده باشد.

مساله 595 :

نماز ميت بايد بعد از غسل و حنوط و کفن کردن او خوانده شود. و اگرپيش از اينها يا در بين اينها بخوانند، اگر چه از روى فراموشى يا ندانستن مسأله باشد، کافى نيست.

مساله 596 :

کسى که مى‌خواهد نماز ميت بخواند، لازم نيست با وضو يا غسل يا تيمم باشدو بدن و لباسش پاک باشد. و اگر لباس او غصبى هم باشد، اشکال ندارد. اگر چه احتياط مستحب آن است که تمام چيزهايى را که در نمازهاى ديگر لازم است رعايت کند.

مساله 597 :

کسى که به ميت نماز مى‌خواند، بايد رو به قبله باشد و نيز واجب است ميت را مقابل او به پشت بخوابانند، به طورى که سر او به طرف راست نمازگزار و پاى او بطرف چپ نمازگزار باشد.

مساله 598 :

مکان نمازگزار بايد از جاى ميت پست‌يا بلندتر نباشد. ولى پستى و بلندى مختصر اشکال ندارد.

مساله 599 :

نمازگزار بايد از ميت دور نباشد. ولى کسى که نماز ميت را به جماعت مى‌خواند، اگر از ميت دور باشد، چنانچه صفها به يکديگر متصل باشد، اشکال ندارد.

مساله 600 :

نمازگزار بايد مقابل ميت بايستد. ولى اگر نماز به جماعت‌خوانده شود و صف جماعت از دو طرف ميت بگذرد، نماز کسانى که مقابل ميت نيستند، اشکال ندارد.

مساله 601 :

بين ميت و نمازگزار بايد پرده و ديوار يا چيزى مانند اينها نباشد ولى اگر ميت در تابوت و مانند آن باشد، اشکال ندارد.

مساله 602 :

در وقت‌خواندن نماز، بايد عورت ميت پوشيده باشد و اگر کفن کردن او ممکن نيست، بايد عورتش را اگر چه با تخته و آجر و مانند اينها باشد بپوشانند.

مساله 603 :

نماز ميت را بايد ايستاده و با قصد قربت بخواند. و در موقع نيت، ميت را معين کند، مثلا نيت کند نماز مى‌خوانم بر اين ميت قربة الى الله.

مساله 604 :

اگر کسى نباشد که بتواند نماز ميت را ايستاده بخواند، مى‌شود نشسته بر او نماز خواند.

مساله 605 :

اگر ميت وصيت کرده باشد که شخص معينى بر او نماز بخواند، احتياط واجب آن است که آن شخص از ولى ميت اجازه بگيرد و بر ولى هم بنابر احتياط واجب، واجب است که اجازه بدهد.

مساله 606 :

مکروه است بر ميت چند مرتبه نماز بخوانند، ولى اگر ميت اهل علم و تقوى باشد مکروه نيست.

مساله 607 :

اگر ميت را عمدا يا از روى فراموشى يا به جهت عذرى بدون نماز دفن کنند،يا بعد از دفن معلوم شود، نمازى که بر او خوانده شده باطل بوده است، تا وقتى جسد او از هم نپاشيده، واجب است با شرطهايى که براى نماز ميت گفته شد به قبرش نماز بخوانند.

مساله 608 :

نماز ميت پنج تکبير دارد و اگر نماز گزار پنج تکبير به اين ترتيب بگويد کافى است: بعد از نيت و گفتن تکبير اول بگويد: "اشهد ان لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله". و بعد از تکبير دوم بگويد: "اللهم صل على محمد و آل محمد". و بعد از تکبير سوم بگويد: "اللهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات". و بعد از تکبير چهارم اگر ميت مرد است بگويد: "اللهم اغفر لهذا الميت" و اگر زن است بگويد: "اللهم اغفر لهذه الميت" و بعد تکبير پنجم را بگويد. و بهتر است بعد از تکبير اول بگويد: "اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريک له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله ارسله بالحق بشيرا و نذيرا بين يدى الساعة". و بعد از تکبير دوم بگويد: "اللهم صل على محمد و آل محمد و بارک على محمد و آل محمد و ارحم محمدا و آل محمد کافضل ما صليت و بارکت و ترحمت و المرسلين و الشهداء و الصديقين و جميع عباد الله الصالحين". و بعد از تکبير سوم بگويد: "اللهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات تابع بيننا و بينهم بالخيرات انک مجيب الدعوات انک على کل شى‌ء قدير". و بعد از تکبير چهارم اگر ميت مرد است بگويد: "اللهم ان هذا عبدک و ابن عبدک و ابن امتک نزل بک و انت‌خير منزول به اللهم انا لا نعلم منه الا خيرا و انت اعلم به منا اللهم ان کان محسنا فزد فى احسانه و ان کان مسيئا فتجاوز عنه و اغفر له اللهم اجعله عندک فى اعلى عليين و اخلف على اهله فى الغابرين و ارحمه برحمتک يا ارحم الراحمين". و بعد تکبير پنجم را بگويد. ولى اگر ميت زن است بعد از تکبير چهارم بگويد: "اللهم ان هذه امتک و ابنة عبدک و ابنة امتک نزلت بک و انت‌خير منزول به اللهم انا لا نعلم منها الا خيرا و انت اعلم بها منا اللهم ان کانت محسنة فزد فى احسانها و ان کانت مسيئة فتجاوز عنها و اغفر لها اللهم اجعلها عندک فى اعلى عليين و اخلف على اهلها فى الغابرين و ارحمها برحمتک يا ارحم الراحمين".

مساله 609 :

بايد تکبيرها و دعاها را طورى پشت‌سر هم بخواند که نماز از صورت خود خارج نشود.

مساله 610 :

کسى که نماز ميت را به جماعت مى‌خواند، بايد تکبيرها و دعاهاى آن را هم بخواند.

مستحبات نماز ميت

مساله 611 :

چند چيز در نماز ميت مستحب است: اول: کسى که نماز ميت مى‌خواند با وضو يا غسل يا تيمم باشد. و احتياط مستحب آن است در صورتى تيمم کند که وضو و غسل ممکن نباشد، يا بترسد که اگر وضو بگيرد يا غسل کند به نماز ميت نرسد. دوم: اگر ميت مرد است امام جماعت‌يا کسى که فرادى به او نماز مى‌خواند مقابل وسط قامت او بايستد، و اگر ميت زن است مقابل سينه‌اش بايستد. سوم: پابرهنه نماز بخواند. چهارم: در هر تکبير دستها را بلند کند. پنجم: فاصله او با ميت به قدرى کم باشد که اگر باد لباسش را حرکت دهد به جنازه برسد. ششم: نماز ميت را به جماعت بخواند. هفتم: امام جماعت تکبير و دعاها را بلند بخواند و کسانى که با او نماز مى‌خوانند، آهسته بخوانند. هشتم: در جماعت اگر چه ماموم يک نفر باشد، عقب امام بايستد. نهم نمازگزار به ميت و مؤمنين زياد دعا کند. دهم:پيش از نماز سه مرتبه بگويد: الصلاه. يازدهم: نماز را در جايى بخوانند که مردم براى نماز ميت بيشتر به آنجا مى‌روند. دوازدهم: زن حائض اگر نماز ميت را به جماعت مى‌خواند، در صفى تنها بايستد.

مساله 612 :

خواندن نماز ميت در مساجد مکروه است ولى در مسجد الحرام مکروه نيست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS