1- آب کر (امام خمینی (ره))

1- آب کر (امام خمینی (ره))

1- آب کر

مساله 16 :

آب کر مقدار آبى است که اگر در ظرفى که درازا و پهنا و گودى آن هر يک سه وجب و نيم است بريزند آن ظرف را پر کند، و وزن آن از من تبريز مثقال کمتر است، و به حسب کيلوى متعارف بنابر اقرب 419/377 کيلوگرم مى‌شود.

مساله 17 :

اگر عين نجس مانند بول و خون به آب کر برسد، چنانچه به واسطه آن بويا رنگ و يا مزه آب تغيير کند آب نجس مى‌شود، و اگر تغيير نکند، نجس نمى‌شود.

مساله 18 :

اگر بوى آب کر به واسطه غير نجاست تغيير کند، نجس نمى‌شود.

مساله 19 :

اگر عين نجس مانند خون به آبى که بيشتر از کر است برسد و بو يا رنگ يا مزه قسمتى از آن را تغيير دهد، چنانچه مقدارى که تغيير نکرده کمتر از کر باشد،تمام آب نجس مى‌شود. و اگر به اندازه کر يا بيشتر باشد، فقط مقدارى که بو يا مزه يا رنگ آن تغيير کرده نجس است.

مساله 20 :

آب فواره اگر متصل به کر باشد آب نجس را پاک مى‌کند در صورتى که مخلوط با آن شود. ولى اگر قطره قطره روى آن آب نجس بريزد آن را پاک نمى‌کند،مگر آنکه چيزى روى فواره بگيرند تا آب آن قبل از قطره قطره شدن، به آب نجس متصل شود و با آن مخلوط گردد.

مساله 21 :

اگر چيز نجس را زير شيرى که متصل به کر است بشويند آبى که از آن چيز مى‌ريزد اگر متصل به کر باشد و بو يا رنگ يا مزه نجاست نگرفته باشد پاک است

مساله 22 :

اگر مقدارى از آب کر يخ ببندد و باقى آن بقدر کر نباشد چنانچه نجاست به آن برسد نجس مى‌شود، و هر قدر از يخ هم آب شود نجس است .

مساله 23 :

آبى که به اندازه کر بوده، اگر انسان شک کند از کر کمتر شده يا نه مثل آب کر است ، يعنى نجاست را پاک مى‌کند و اگر نجاستى هم به آن برسد نجس نمى‌شود. و آبى که کمتر از کر بوده و انسان شک دارد به مقدار کر شده يا نه حکم آب کر ندارد .

مساله 24 :

کر بودن آب به دو راه ثابت مى‌شود: اول: آن که خود انسان يقين کند. دوم: آن که دو مرد عادل خبر دهند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS