احکام ذبح

احکام ذبح

احکام ذبح

سوال 784 :

يکى از دانشجويان ايرانى، که در مسکو به تحصيل اشتغال دارد، مى گويد: در قصّابى هاى تاجيک، که گوشت ذبح اسلامى مى فروشند، از نظر بهداشتى در سطح بسيار پايينى قرار دارند. گوشت آنها داراى انگل و ميکروب است، و هر لحظه امکان ابتلا به بيمارى هاى مربوطه (عفونى و انگلى) مى رود. از طرفى، گوشتهايى که با ذبح غير اسلامى عرضه مى گردد، از تمام جهات تمييز و بسته بندى شده، و امکان هيچ گونه آلودگى ندارد. حال در خريد گوشت کدام يک را انتخاب کنيم؟

جواب :

در صورتى که واقعاً گوشتهاى ذبح اسلامى خطرناک باشد، و استفاده از گوشتهاى غير ذبح اسلامى جنبه اضطرار داشته باشد، به مقدار لازم مانعى ندارد.

سوال 785 :

نظارت بهداشتى، بازرسى، معاينه بهداشتى گوشت در کشتارگاههاى کشور به منظور پيشگيرى و کنترل بيماريهاى مشترک بين انسان و دام، و تهيّه گوشت سالم و بهداشتى، از جمله وظايف سازمان دامپزشکى کشور است. و بر اساس قوانين جارى کشور، کشتار و ذبح هر نوع دام کشتارى در خارج از کشتارگاه، به استثناى روز عيد سعيد قربان، و مراسم مذهبى و ملّى، ممنوع و غير مجاز مى باشد. با توجّه به مقدّمه فوق لطفاً نظر شريف خود را در موارد ذيل اعلام فرماييد:

1ـ کشتار غير مجاز دام در شهرهاى داراى کشتارگاه صنعتى، به منظور فروش و عرضه گوشت غير بهداشتى به مصرف کنندگان چه حکمى دارد؟

2ـ خريد و فروش گوشت فاقد مهر بهداشتى کشتارگاه، که از طريق کشتار غير مجاز تهيّه گرديده، و ممکن است موجب انتقال آلودگى و بسيارى از بيماريهاى مشترک بين انسان و دام گردد، چه حکمى دارد؟

جواب :

بر همه مسلمانان لازم است که قوانين و مقرّرات نظام اسلامى را محترم بشمارند. از جمله، آنچه مربوط بر کشتار دامهاست، و با سلامت و تندرستى جامعه ارتباط دارد. و بر مسؤولين امور کشتارگاهها لازم است بر ذبح اسلامى جامع الشرائط نظارت دقيق کنند، تا بهانه اى به دست افراد جهت ذبح خارج از کشتارگاه نيفتد.

Powered by TayaCMS