1- آب (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

1- آب (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

آب

مسأله 153 :

آب کر با چهار شرط، چيز نجس را پاک مي کند.

اوّل: مطلق باشد، پس آب مضاف مانند گلاب و عرق بيد، چيز نجس را پاک نمي کند.

دوّم: پاک باشد.

سوّم: وقتي چيز نجس را مي شويند آب مضاف نشود و بو يا رنگ يا مزه نجاست هم نگيرد.

چهارم: بعد از آب کشيدن چيز نجس، عين نجاست در آن نباشد و اگر آب قليل باشد علاوه بر اين چهار شرط، شرطهاي ديگري هم دارد که بعداً ذکر مي شود.

مسأله 154 :

ظرف نجس را با آب قليل بايد سه مرتبه شست، ولي در آب کر و جاري يک مرتبه کافي است. و ظرفي را که سگ ليسيده يا از آن ظرف آب يا چيز روان ديگري خورده، بايد اول با خاک پاک، خاک مال کرد و بعد بنابر احتياط واجب، دو مرتبه در آب کر يا جاري يا با آب قليل شست، و همچنين ظرفي را که آب دهان سگ در آن ريخته بنابر احتياط واجب بايد پيش از شستن، خاک مال کرد.

مسأله 155 :

اگر دهانه ظرفي که سگ دهن زده، تنگ باشد و نشود آن را خاک مال کرد بايد خاک را در آن بريزند و به شدّت حرکت دهند تا به همه ظرف برسد، و در غير اين صورت پاک شدن ظرف محل اشکال است.

مسأله 156 :

ظرفي را که خوک از آن چيز رواني بخورد، بايد با اب قليل هفت مرتبه شست، و بنابر احتياط واجب در کر و جاري نيز هفت مرتبه بايد شُست و لازم نيست آن را خاک مال کنند، اگرچه احتياط مستحب آن است که خاک مال شود.

مسأله 157 :

اگر بخواهند ظرفي را که به شراب نجس شده با آب قليل آب بکشند بايد سه مرتبه بشويند، و بهتر است هفت مرتبه شسته شود.

مسأله 158 :

کوزه اي که از گل نجس ساخته شده و يا آب نجس در آن فرو رفته اگر در آب کر يا جاري بگذارند به هرجاي آن که آب برسد پاک مي شود، و اگر بخواهند باطن آن هم پاک شود بايد به قدري در آب کر يا جاري بماند که آب به تمام آن فرو رود و فرو رفتن رطوبت کافي نيست.

مسأله 159 :

ظرف نجس را با آب قليل دو جور مي شود آب کشيد.

اوّل: سه مرتبه پر کنند و خالي کنند.

دوّم: سه دفعه قدري آب در آن بريزند و در هر دفعه آب را طوري در آن بگردانند که به جاهاي نجس آن برسد و بيرون بريزند.

مسأله 160 :

اگر ظرف بزرگي مثل پاتيل و خمره نجس شود چنانچه سهمرتبه آن را از آب پر کنند و خالي کنند پاک مي شود و همچنين است اگر سه مرتبه از بالا آب در آن بريزند به طوري که تمام اطراف آن را بگيرد و آبي که در ته آن جمع شده خارج کنند و در هر دفعه ظرفي را که با آن آبها را بيرون مي آورند آب بکشند.

مسأله 161 :

اگر چيز نجس را بعد از برطرف کردن عين نجاست، يک مرتبه در آب کر يا جاري فرو برند که آب به تمام جاهاي نجس آن برسد پاک مي شود. و احتياط واجب آن است که فرش و لباس و مانند اينها را طوري فشار يا حرکت دهند که آب داخل آن خارج شود.

مسأله 162 :

اگر بخواهند چيزي را که به بول نجس شده با آب قليل آب بکشند، چنانچه يک مرتبه آب روي آن بريزند و از آن جدا شود در صورتي که بول در آن چيز نمانده باشد، يک مرتبه ديگر که آب روي آن بريزند پاک مي شود. ولي در لباس و فرش و مانند اينها بايد بعد از هر دفعه، فشار دهند تا غساله آن بيرون آيد (غساله آبي است که در وقت شستن و بعد از آن از چيزي که شسته مي شود خودبخود يا به وسيله فشار خارج مي شود).

مسأله 163 :

اگر چيزي به بول پسر شيرخواري که دو سال آن تمام نشده و غذاخور نشده و شير خوک نخورده، نجس شود، چنانچه يک مرتبه آب روي آن بريزند که به تمام جاهاي نجس آن برسد پاک مي شود. ولي احتياط مستحب آن است که يک مرتبه ديگر هم آب روي آن بريزند، و در لباس و فرش و مانند اينها فشار لازم نيست.

مسأله 164 :

اگر چيزي به غير بول نجس شود; چنانچه بعد از برطرف کردن نجاست يک مرتبه آب روي آن بريزند و از آن جدا شود پاک مي گردد، و نيز اگر در دفعه اوّلي که آب روي آن مي ريزند نجاست آن برطرف شود پاک مي شود. ولي در هر صورت لباس و مانند آن را بايد فشار دهند تا غساله آن بيرون آيد.

مسأله 165 :

اگر حصير نجس را که با نخ بافته شده، در آب کر يا جاري فرو برند، بعد از برطرف شدن عين نجاست، پاک مي شود.

مسأله 166 :

اگر ظاهر گندم و برنج و صابون و مانند اينها نجس شود با فرو بردن در آب کر و جاري، پاک مي گردد. و اگر باطن آنها نجس شود پاک نمي گردد.

مسأله 167 :

اگر انسان شک کند که آب نجس به باطن صابون رسيده يا نه، باطن آن پاک است.

مسأله 168 :

اگر ظاهر برنج و گوشت يا چيزي مانند اينها نجس شده باشد، چنانچه آن را در ظرفي بگذارند و سه مرتبه آب روي آن بريزند و خالي کنند پاک مي شود، و ظرف آن هم پاک مي گردد. ولي اگر بخواهند لباس يا چيزي را که فشار لازم دارد در ظرفي بگذارند و آب بکشند بايد در هر مرتبه که آب روي آن مي ريزند آن را فشار دهند و غساله آن را کاملاً بيرون بريزند.

مسأله 169 :

لباس نجسي را که با نيل و مانند آن رنگ شده، اگر در آب کر يا جاري فرو برند و آب پيش از آن که به واسطه رنگ پارچه مضاف شود به تمام آن برسد آن لباس پاک مي شود. اگرچه موقع فشار دادن، آب مضاف يا رنگين از آن بيرون آيد.

مسأله 170 :

اگر لباسي را در آب کر يا جاري آب بکشند و بعد مثلاً لجن آب را در آن ببينند، چنانچه احتمال ندهند که آن لجن مانع رسيدن آب به لباس شده، آن لباس پاک است.

مسأله 171 :

اگر بعد از آب کشيدن لباس و مانند آن خورده گل يا اشيائي ديگر در آن ديده شود چنانچه بداند مانع رسيدن آب نشده پاک است، ولي اگر آب نجس به باطن گل يا اشياء رسيده باشد ظاهر گل و اشياء، پاک و باطن آنها نجس است.

مسأله 172 :

از هر چيز نجس تا عين نجاست را برطرف نکنند پاک نمي شود، ولي اگر بو يا رنگ نجاست در آن مانده باشد اشکال ندارد. پس اگر خون را از لباس برطرف کنند و لباس را آب بکشند خون در آن بماند پاک مي شود، اما چنانچه به واسطه بو يا رنگ يقين کنند يا احتمال دهند که ذره هاي نجاست در آن چيز مانده، نجس است.

مسأله 173 :

اگر نجاست بدن را در آب کر يا جاري برطرف کنند بدن پاک مي شود و بيرون آمدن و دوباره در آب رفتن لازم نيست.

مسأله 174 :

غذاي نجسي که لاي دندانها مانده اگر آب در دهان بگردانند و به تمام غذاي نجس برسد، با رعايت ساير شرايط تطهير پاک مي شود.

مسأله 175 :

اگر موي سر و صورت زياد باشد و با آب قليل آب بکشند بايد فشار دهند که غساله آن جدا شود.

مسأله 176 :

اگر جايي از بدن يا لباس را با آب قليل آب بکشند، اطراف آنجا که متّصل به آن است و معمولاً موقع آب کشيدن آن جا نجس مي شود در صورتي که آبي که براي پاک شدن محل نجس مي ريزند به آن اطراف جاري شود با پاک شدن محلّ نجاست پاک مي شوند. و همچنين است اگر چيز پاکي را پهلوي چيز نجس بگذارند و روي هردو آب بريزند; مثلاً اگر براي آب کشيدن يک انگشت نجس، روي همه انگشتها آب بريزند و آب نجس به همه آنها برسد، بعد از پاک شدن انگشت نجس، تمام انگشتها پاک مي شود.

مسأله 177 :

گوشت و دنبه اي که نجس شده مثل چيزهاي ديگر آب کشيده مي شود. و همچنين است اگر بدن يا لباس، چربي کمي داشته باشد که از رسيدن آب به آنها جلوگيري نکند، با آب کشيدن پاک مي شود.

مسأله 178 :

اگر ظرف يا بدن نجس باشد و بعد به طوري چرب شود که از رسيدن آب به آنها جلوگيري کند، چنانچه بخواهند ظرف و بدن را آب بکشند، بايد چربي را برطرف کنند تا آب به آنها برسد.

مسأله 179 :

چيز نجسي که عين نجاست در آن نيست، اگر زير شيري که متصل به کر است يک دفعه بشويند پاک مي شود، و نيز اگر عين نجاست در آن باشد، چنانچه عين نجاست آن، زير شير يا به وسيله ديگري برطرف شود و آبي که از آن چيز مي ريزد بو يا رنگ يا مزه نجاست به خود نگرفته باشد، پاک مي گردد. اما اگر آبي که از آن مي ريزد بو يا رنگ يا مزّه نجاست گرفته باشد بايد به قدري آب روي آن بريزند تا آبي که از آن جدا مي شود، بو يا رنگ يا مزه نجاست را نداشته باشد.

مسأله 180 :

اگر چيزي را آب بکشد و يقين کند پاک شده و بعد شک کند که عين نجاست را از آن برطرف کرده يا نه، آن چيز پاک است.

مسأله 181 :

اگر زميني که نجس شده مثل شن و ماسه باشد که آب در آن فرو مي رود با آب قليل آب بکشند ظاهر آن پاک مي شود ولي زير آن نجس مي شود.

مسأله 182 :

زمين سنگ فرش و آجر فرش و زمين سختي که آب در آن فرو نمي رود اگر نجس شود با آب قليل پاک مي گردد، ولي بايد به قدري آب روي آن بريزند که جاري شود و چنانچه آبي که روي آن ريخته اند از سوراخي بيرون رود همه زمين پاک مي شود و اگر آب خودبخود تخليه نشود چنانچه آنرا با وسيله اي مثل پارچه دستمال، يا وسيله مکنده ديگري جمع کنند و دوباره آب قليل روي آن بريزند و بنابر احتياط واجب به صورت سابق جمع کنند، پاک مي شود.

مسأله 183 :

اگر ظاهر نمک سنگ و مانند آن نجس شود، با آب کمتر از کر هم پاک مي شود.

مسأله 184 :

اگر با شکر نجس قند درست کنند و در آب کر يا جاري بگذارند، پاک نمي شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS